Problémy měla třetina řidičů, převážně cizinců. Nejčastěji byli z Chorvatska, Srbska, Polska a Maďarska. Mezi nejběžnější prohřešky patří nedodržování bezpečnostních přestávek, řekl dnes novinářům Roman Komhäuser z dálničního policejního oddělení ve Velkém Beranově na Vysočině. Po technické stránce mají auta nejčastěji potíže s osvětlením a s uvolněnými šrouby mezi rámem a nástavbou.

Tým kontroluje kamiony projíždějící Vysočinou po dálnici D1 i po silnicích I. a II. třídy. "Gró jejich práce by měla být dálnice. Podle loňských statistik byla na dálnici každá druhá nehoda s účastí nákladního auta," uvedla krajská policejní mluvčí Dana Čírtková. Situace se zhoršuje. Loni bylo na Vysočině evidováno 439 nehod nákladních vozidel, o 119 víc než za rok 2009. Od začátku tohoto roku museli řidiči kamionů, hlavně zahraničních, složit kvůli prohřeškům kauci celkem milion korun, což odpovídá částce udělené za celý minulý rok, doplnila mluvčí.

Policejní tým Kamion tvoří 21 policistů, kteří pracují denně, a to v sedmi skupinách. Každý den prověří i 20 nákladních aut. Setkávají se i s tím, že jsou auta přetížena. Kamiony z některých zemí se prý seskupují u hranic a překládají, protože při tranzitu Českem nejsou sankce za přetížení tak vysoké.
Při dnešním zásahu na 117. kilometru D1 měl například problémy český kamion. Ukázalo se, že má naloženo 16 dvousetlitrových sudů s žíravou látkou, aniž by povinným označením vozidla upozorňoval na převoz nebezpečné látky.

"Řidič i dopravce půjde do správního řízení," řekl Luboš Kabátek z mobilní jednotky centra služeb. Doplnil, že kvůli chybějícímu označení se zvyšuje riziko při haváriích, doplatit by na to mohli i záchranáři. Řidič vozu se hájil tím, že chemikálie převáží výjimečně. Doplnil, že se zatím moc často nesetkával ani s policejními kontrolami. "Stalo se mi to asi po pěti letech," odhadl.

Při prověrce, která může u jednoho auta trvat skoro hodinu, se auta váží, kontroluje se technický stav, tachograf, náklad i doklady. Pokud se najdou vážné technické závady, musí být auto odstaveno. Ale to se podle policistů nestává moc často. Za technické problémy hrozí řidičům bloková pokuta do 2000 korun. Pokud cizinec nedodržuje bezpečnostní přestávky v jízdě, musí složit kauci do 50.000 korun. Český řidič zaplatí 10.000 korun, dostat může i zákaz řízení až na rok.

Policejní tým Kamion je podle Čírtkové v Česku v takovém rozsahu ojedinělý. Před jeho vznikem kontrolovali policisté kamiony zpravidla jen spolu s mobilními jednotkami Centra služeb pro silniční dopravu. Centrum spadá pod ministerstvo dopravy. V republice toto centrum loni zajistilo kontroly zhruba 16.000 vozidel. Na Vysočině, kde působí dvě jeho mobilní jednotky, bylo prověřeno asi 2500 nákladních aut.