Své o tom ví řidič, který dostal na Třebíčsku začátkem týdne stotisícovou pokutu za to, že si nechtěl nechat zvážit kamion. Český řidič měl naložené dlouhé klády, které navíc byly mokré a tím pádem i těžší. Náklad byl i vyšší, než by měl být. Po zveřejnění případu zaznamenala policie reakce, že vše skončí ve správním řízení. To však policejní mluvčí Dana Čírtková odmítá. „Je to příkaz na místě. Řidič buď hned zaplatí pokutu sto tisíc korun, nebo dál nejede,“ upozornila Čírtková.

Nákladní vůz plný dřeva odmítl vážení. Dostal pokutu.
Řidič na Vysočině nechtěl zvážit kamion se dřevem, dostal sto tisíc pokutu

Trojánek přitom policistům říká, aby se nebáli a pokutovali dopravce dřeva maximální možnou částkou. „Dát někomu sto tisíc pokutu, to už je hodně peněz,“ připustil a pokračoval: „Pamatuji si, když jsme v devadesátých letech dávali polským řidičům pět tisíc za to, že neměli třeba tachograf, tak ti brečeli, že je to moc.“

Loni přitom odmítlo vážení 112 řidičů a všichni dostali tehdy maximální možnou pokutu, třicet tisíc korun. „Je to nebolelo. Měli naloženo o mnoho víc, než kolik zaplatili za pokutu. A firmy mají třeba deset aut, my chytneme jedno,“ pokrčil rameny šéf policistů Trojánek.

Policejní kontrola kamionů na Vysočině, ilustrační foto
Kontroly kladařů na Vysočině nekončí, sankce jsou od letoška přísnější

Argument, že řidiči neví, kolik vezou, už v dnešní době neobstojí. „Drtivé procento aut i návěsů a vleků má své elektronické systémy, váhy, které ukazují, kolik souprava nebo náklad váží. Takže řidič má velmi dobrý přehled o tom, kolik váží jeho souprava. V naší firmě to využíváme pořád,“ řekl Josef Jaša, jehož firma se věnuje převozu dřeva.

Jašovi se však nelíbí, že jsou kladaři aktuálně na mušce policistů. „Trošku mi přijde nefér ten ,hon na čarodějnice´ na dopravce dřeva. Nejezdíme tu sami. Vozí se sypké materiály, jezdí cisterny. Ti mají také velké problémy s váhami, ale není to vidět na první pohled, tak hurá na dřeváky,“ dodal s rozpačitým úsměvem Jaša.

Co se změnilo?

- řidič kamionu může odmítnout najet na váhu, na místě však musí zaplatit pokutu

- při vážené dostane za každou tunu nákladu navíc pokutu devět tisíc korun

- do loňska byla maximální výše pokuty třicet tisíc korun, letos se limit zvedl na sto tisíc

Zakopaný pes je ale podle Trojánka někde jinde. „Mám problém s tím, že ministerstvo dopravy prodává odpustky, povolení na přetížení jednotlivých souprav. Je to 42 tun a oni dají na celý rok možnost jezdit s 56 tunami. Řešíme to a kritizujeme to,“ prohlásil Trojánek.

Přetížené kamiony s kládami se v posledních letech na Vysočině několikrát převrátily, ostatní řidiči je před sebou nevidí rádi. „Jet za autem s kládami se bojím. Vždycky se je snažím co nejrychleji předjet,“ řekl například Jiří Novotný z Jihlavska.

Navíc trpí i silnice. „Jsou to spíš polňačky než silnice,“ řekl otevřeně starosta Okříšek Zdeněk Ryšavý na Setkání s hejtmanem organizovaném Deníkem. Hejtman Vysočiny Vítězslav Schrek přiznal, že přetížené kamiony vozící dřevo jsou pro kraj velký problém. I on výjimky ministerstva zkritizoval.

Právě zájem hejtmana o problematiku a spolupráci s krajem si Trojánek chválí. Postupně vznikají nová místa, kde je možné kamiony zvážit. Nejnovější je u Loudilky nedaleko obchvatu Velkého Beranova na Jihlavsku. „Hledáme další místa, budou brzy přibývat. Budeme se vážení kamionů věnovat ještě více, než se tomu věnujeme,“ uzavřel Trojánek.