Dodavatel stavby, firma Strabag, se totiž s vedením města dohodl na jeho předání do užívání v předstihu.

Místní komunikace, která spojí Dolní ulici s rozrůstajícím se sídlištěm Klafar, musí ale ještě projít schvalovacími procesy mít všechny stavební náležitosti umožňující provoz včetně veškerých bezpečnostních prvků. „Právě bezpečnostní prvky byly naší podmínkou pro to, aby po přemostění mohla začít jezdit auta. Jedná se nejen o spuštění semaforů na nedaleké silnici I. třídy, osazení dopravních značek a zábradlí, ale třeba i nalajnování čar," poznamenala Zvěřinová.

Na další most přes vodní tok čekalo město podle jejích slov 35 let a má odlehčit dopravě na hlavní světelné křižovatce pod náměstím.

Řidiči ovšem musí počítat s nedodělky, kompletně bude přibližně půlkilometrová komunikace se 115 metrů dlouhým mostem hotova nejpozději do května příštího roku. V roce 2014 také město doplatí zbytek nákladů. „Jsme rádi, že se podařilo lhůtu zkrátit. Investice za 81 milionů korun je čistě v režii Žďáru a výrazně zatížila rozpočet," konstatoval druhý žďárský místostarosta Ladislav Bárta.

Stavbaři momentálně dokončují chodníky a zbývá také osadit zmiňované zábradlí či svodidla a provést některé terénní úpravy. Zároveň dojde podle vyjádření tiskové mluvčí Strabagu Edity Novotné k odstranění staveniště. „V příštím roce se pak uskuteční finální terénní a sadové práce," doplnila ještě Novotná.

Kromě silnice se šoféři dočkají parkovacích míst „U fordu", tedy v křižovatce Jungmannovy a Dolní ulice.

Ve stejném termínu má být veřejnosti otevřena rovněž cyklistická stezka kolem Sázavy. „Vítám zejména opětovnou možnost odstavit auto za domy na Libušíně. Situace s parkováním je v sídlišti dlouhodobě neúnosná, výstavba ji ještě zkomplikovala. Už bylo na čase," řekl Martin Janoušek ze Žďáru.

Dodatková tabulka

Radnici nyní čeká diskuse o tom, jaká vozidla po mostě budou moci jezdit. Rozhodně počítají se zákazem vjezdu pro nákladní auta a kamiony, výjimku by měly mít dle předpokladů na základě dodatkové tabulky do budoucna popeláři a autobusy MHD.

„Jsem si jist, že most uleví dopravě v centru města. Minimálně od řidičů, co bydlí na Klafaru a kvůli tomu, aby se dostali k domu, museli prakticky objíždět celé město, protože tam vedla pouze jedna přístupová cesta," myslí si Pavel Kratochvíl s tím, že namísto semaforů by „u fordu" raději viděl kruhový objezd.

Dle starostky Dagmar Zvěřinové je nyní prioritou města propojka ulic Novoměstská a Jamská. Stavba je připravena po technické a právní stránce. Státní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tuto akci sice plánuje, ale nemá na ni finanční prostředky. „Příští rok je v plánu rekonstrukce a rozšíření silnice v Neumannově ulici a ŘSD chce opravovat vozovku I/37 od křižovatky od pojišťovny po Convent," řekla.