Karta pacientky se nakonec našla u jiné třebíčské praktické lékařky. „Nebylo to vůbec příjemné, protože mi nebylo dobře, bolelo mě v krku a měla jsem horečku. A k tomu ještě tohle,“ vzpomínala na nepříjemné pocity pacientka, která si nepřála zveřejnit celé své jméno.
Dumala, jak je možné, že karta zmizela. Na dotaz Deníku, jak k takové situaci mohlo dojít, lékařka Dagmar Žižlavská řekla: „Nemám tušení, nebudu to komentovat.“ Bez vědomí a souhlasu Pavly K. se její karta nakonec ocitla u praktické lékařky Evy Benkové.
Ta se pacientce omluvila a argumentovala tím, že se tak mohlo stát při slučování České národní zdravotní pojišťovny a Hutnické zaměstnanecké pojišťovny do České průmyslové zdravotní pojišťovny.
Pacientka Pavla K. potvrdila, že skutečně byla pojištěncem České národní zdravotní pojišťovny, která se sloučila do České průmyslové zdravotní pojišťovny. „Došlo k nedopatření, k počítačovému omylu. Loni, při slučování pojišťoven do České průmyslové zdravotní pojišťovny, se lékařům, co mají stejný program a je jich několik, udělal v počítači takový zmatek,“ objasňovala lékařka Benková.
Zmatky prý způsobil počítač
Některá starší data v počítači se podle Benkové pravděpodobně při automatickém slučování s dalšími daty zaktivovala. A tak se prý v datech zřejmě objevilo i jméno paní Pavly K.
„Může se stát, že si někdo z lékařů omylem, a to se pokud vím, stalo i v Třebíči, v důsledku počítačové administrativní chyby zaregistruje nechtěně stisknutím tlačítka cizí pacienty, co u něj už někdy byli,“ soudí třebíčský praktický lékař Boris Hronza.
Vzpomenul na případ kolegyně, u které se takto objevili cizí pacienti v kartotéce. „Lékařka se pak finančně vypořádala s postiženými lékaři. Byla to počítačová chyba,“ řekl Hronza.
„Nebyla to naše chyba, nebyla úmyslná, ale stala se. Mezi sebou jsme si to vyřídili a bohužel se stalo, že i paní, která k nám nikdy nechodila, se omylem dostala do naší registrace. Já jsem si kartu nežádala,“ dušovala se lékařka Benková.
„Paní doktorka Žižlavská nebo sestřička dostaly hlášku, že je paní registrovaná u nás. A protože hodně pacientů od paní doktorky Žižlavské k nám přešlo, tak ona tu kartu přibalila k těm, které jsme si vyžádali, ačkoliv jsme si kartu paní K. nežádali. Tak se její dokumentace objevila u nás a sestřička, aniž by se na to zeptala, ji zařadila do kartotéky,“ popsala doktorka Benková.
Když k ní pacientka přišla, byla prý sama překvapená. Kartu paní Pavly K. neviděla, ani si neprokázala u této pacientky žádný výkon. „Jsem přesvědčená, že chyba se nestala na straně doktorky Žižlavské. Jsem toho názoru, že by si každý měl zjistit, pokud dlouho u lékaře nebyl, jestli nemá podobný problém a jestli se jeho dokumentace neobjevila omylem u jiného lékaře,“ soudí pacientka.
Pojišťovna: Jde o ojedinělý případ
Česká průmyslová zdravotní pojišťovna se zmíněnou fúzí stala třetí největší pojišťovnou co do počtu klientů.
Podle mluvčí České průmyslové zdravotní pojišťovny Elenky Mazurové nemá fúze pojišťoven s tímto případem nechtěné přeregistrace žádnou souvislost a jde o ojedinělý případ.
K přeregistraci paní K. k jiné lékařce podle ní došlo zřejmě tím, že doktorka Benková poslala neaktuální soubor obsahující stará data o její klientele včetně jména paní Pavly K.
Registrační lístky zůstávají v ordinaci
Tisková mluvčí České průmyslové zdravotní pojišťovny uvedla: „K datům paní K. se doktorka Benková dostala zřejmě tak, že ji v minulosti vyšetřovala (mohlo se jednat například jen o zástup lékaře). Jelikož není povinna posílat spolu se souborem pojištěnců i kopie registračních lístků (tyto kopie zůstávají v ordinaci) nelze nyní přesně říci, zda přeregistrace paní Pavly K. proběhla oprávněně či ne. Paní K. je od 1. dubna letošního roku opět vedená u doktorky Žižlavské, která nás o její přeregistrování požádala.“