Po roce opět vyjela parní lokomotiva Kačenka z Českých Budějovic, aby několikrát na Vysočině svezla cestující při pravidelných letních nostalgických jízdách vlaků mezi Kostelcem u Jihlavy přes Telč do Slavonic. První jízda se jede v sobotu 29. července. O tyto parní vlaky je mezi veřejností stále velký zájem. Pro organizátory je to ale hodně náročné, a tak neví, zda se budou konat i v dalších letech.

„Za minulé dva roky se počet odježděných dní historickými vlaky v Čechách zvýšil o šestatřicet procent. Například třeba v Německu se na některých tratích udržuje pravidelný parní provoz. Jsou to vlakové sítě úzkokolejných železnic v pohoří Harz anebo v okolí města Zittau,“ poznamenala mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Dnes, v sobotu, ve 14.40 hodin vyjede černá parní lokomotiva Kačenka s dobovými vagony z vlakového nádraží v Telči. Cílem první trasy bude vlaková zastávka v Kostelci u Jihlavy. Odtud se souprava vydá po několika minutách zase zpět do Telče.

„Lokomotivu řídí strojvedoucí z Českých Budějovic. Spolu s ním musí jet ještě topič. Na elektřinu fungují pouze světla, jinak je vše v provozu tak, jak bývalo,“ popsal Jan Vyhlídal ze společnosti Telčské místní dráhy, která má ve spolupráci s Českými drahami na starosti organizaci parních jízd na trati z Kostelce u Jihlavy až do Slavonic.

Na této trati je nejnáročnější úsek ze Sedlejova do Hodic. „Tam totiž koleje vedou do kopce. Pro parní vlak je stoupání hodně náročné,“ popsal Vyhlídal. Parní lokomotiva jede samozřejmě i o hodně pomaleji než moderní vlaky, které dnes běžně jezdí. O to je požitek z jízdy parním vlakem větší.

Parní lokomotiva musí navíc cestou doplňovat i zásobu vody, a to je pro cestující velkou podívanou. „Ve směru do Kostelce se doplňuje voda na vlakovém nádraží v Třešti. Když pojede vlak do Slavonic, tak se voda čerpá na zastávce v Dačicích a v cílové stanici Slavonice,“ poznamenal Vyhlídal.

Ilustrační foto.
Městská policie radí cyklistům na cyklostezce

V rámci akce Telčské parní léto je nejen pro cestující vedle samotných jízd připravený i kulturní program. Například v Třešti se bude v neděli 6. srpna konat akce s názvem Léto s párou. Jedná se o odpoledne plné her, soutěží a divadelních představení na vlakovém nádraží v Třešti. Vlak tažený parní lokomotivou tam během odpoledne přijede dvakrát.

Pořádání nostalgických jízd parních vlaků je pro organizátory ale velmi náročná, a to i finančně. „V minulých letech byl o historické jízdy na trati z Kostelce do Slavonic dostatečně velký zájem. Doufáme, že tomu tak bude i letos. Ale až podle financí uvidíme, zda se bude jezdit i příští rok,“ řekl Vyhlídal.

Podstatné je také naplánování časů jízd. Na koleje se mimořádné vlaky musejí vejít i s běžným provozem. „Někdy to může být i komplikace. Vlaky vedené parní lokomotivou mají totiž výrazně nižší cestovní rychlost než moderní vlaky. Proto je výběr možných tras značně omezený, a to na tratě s dostatečnou kapacitou volné dopravní cesty,“ poukázala Bezuchová.

Na Vysočině pravidelné jízdy parních vlaků provozuje na své síti úzkorozchodných tratí společnost Jindřichohradecké místní dráhy. „Kromě těchto veřejných parních jízd se mohou vyskytnout jízdy neveřejné, objednané například pro skupiny fotografů,“ poznamenala Bezuchová.

Ilustrační foto.
Zavírání poboček České poště neprošlo

Jízdné pro nostalgické vlaky Českých drah se odvíjí od ujeté vzdálenosti. Do dvaceti kilometrů je to šedesát korun, děti ve věku od šesti do deseti let zaplatí třicet korun. „Nad dvacet kilometrů stojí jízdenka osmdesát korun, děti pojedou za polovic,“ doplnila Bezuchová. Upozornila ještě, že v těchto zvláštních vlacích neplatí žádné tarifní anebo mimotarifní slevy Českých drah.