Zatímco po prvním čtvrtletí se Vysočina musela spokojit s druhou příčkou, nyní se může chlubit nejpoctivějšími pacienty. „V praxi to znamená, že přibližně 1,9 procentům kontrolovaných bylo sníženo nebo odebráno nemocenské. To je o poznání nižší procento než to republikové,“ uvedla mluvčí ČSSZ Štěpánka Filipová.

Kromě snížení či odebrání nemocenského může ČSSZ také ukončit pracovní neschopnost. A to v případě, že z lékařského hlediska není důvod pro její další trvání. „V prvním pololetí jsme na Vysočině ukončili 99 pracovních neschopností,“ poznamenala Filipová.

Kontroly dodržování pracovního režimu se provádí během celého týdne, případně o víkendu. Impuls k návštěvě pacienta může dát například úřad práce, zaměstnavatel nebo lékař. Současně probíhá také namátková kontrola.

Lidé čerpající nemocenské dávky jsou povinni umožnit kontrolu dodržování léčebného procesu pověřeným pracovníkům Okresní správy sociálního zabezpečení (OSSZ).

Svérázné výmluvy

Horší situace nastane, když kontroloři nemohou pacienta zastihnout. „Kontrolor využije všech možností, jak se dostat k bytu práce neschopného občana, na jehož dveře zvoní a klepe. Pracovník čeká za dveřmi až 15 minut, aby dal nemocnému možnost otevřít či komunikovat,“ přiblížila mluvčí Filipová.

Nezastihne-li kontrolor pacienta, zanechá mu na místě oznámení o provedené kontrole. V něm je mimo jiné uvedeno poučení o povinnosti navštívit nejpozději následující den ošetřujícího lékaře.

„Nejčastějším prohřeškem je, že lidé nejsou v době kontroly na místě, na kterém se měli nacházet,“ řekla Filipová.

„Načapaní“ pacienti se však mnohdy brání za každou cenu a nešetří výmluvami.

„Měl jsem sluchátka a poslouchal hudbu. Byl jsem ve sklepě. Můj zvonek je slabý, musíte klepat na okna. Poslední dobou také pacienti chtějí, abychom jim volali na mobil,“ vyjmenovala namátkou výmluvy mluvčí Filipová.