Naposledy o tom radnice se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) začala znovu aktivně jednat před dvěma lety. A také o tom, kde přesně by zastávka měla stát.

„V současné době je míč na straně SŽDC, která prověřuje možnost vybudování zastávky. Měla by nám v průběhu roku 2018 dát vědět, zda to technicky půjde realizovat,“ sdělil mluvčí žďárské radnice Jakub Axman.

Podle vyjádření Správy železniční a dopravní cesty je však nyní na tahu město. „Původně diskutovaná poloha zastávky není v přípravě. Město bylo osloveno, aby prověřilo a navrhlo novou lokalitu případné zastávky. V současnosti tedy čekáme na vyjádření města,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Výstavba železniční zastávky v průmyslové zóně se ve Žďáře probírala už před lety, přičemž v roce 2013 záměr ztroskotal na penězích. Nadchod, případně podchod místní komunikace pro nemotorovou dopravu v řádu desítek milionů korun byl na žďárskou radnici, která by jej musela zaplatit, nadměrně finančně náročný. V roce 2015 se ale situace změnila, protože místní komunikace v průmyslové zóně se přeložením a dobudováním silnice I/19 změnila na státní silnici, jejímž správcem je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR.

Floristika Sonny v Havlíčkově Brodě.
Napilno budou mít o valentýnu tradičně v květinářstvích

Tím také vznikl prostor pro jednání se Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI), který by v tomto případě mohl poskytnout prostředky na takzvané zvýšení bezpečnosti přechodu silnice I. třídy prostřednictvím dotace.

„O tom se s SFDI budeme bavit až v momentě, kdy budeme vědět od SŽDC, že zastávka bude realizovatelná,“ poznamenal Axman.

Lidem, kteří do firem v průmyslové zóně v Jamské ulici dojíždějí za prací, by zastávka cestování usnadnila. V létě by ji navíc mohli využívat i chataři a zahrádkáři z osady Krejdy.

První předběžné jednání mezi SŽDC a Žďárem proběhlo už v roce 2002, ale zájem tehdy nebyl takový, aby se řešily podrobnosti. Od té doby ale firem i zaměstnanců v průmyslové zóně výrazně přibylo.

„Musím jet na nádraží a odtud se zase autobusem MHD vracím zpátky. Teď je to navíc s dopravou z nádraží horší, co se od nového roku změnily linky a jízdní řády. Kdyby byla v Jamské vlaková zastávka, ušetřila bych dost času,“ vyjádřila se Hana Zemanová, která do žďárské průmyslové zóny dojíždí z Nového Města na Moravě.

Fotografie školáků ze Slavkovic z roku 1951.
Jména téměř všech dětí z fotografie jsou známá. Nad jedním se vznáší otazník

Co se kolem zastávky dělo od roku 2012
- v únoru 2012 radní podpořili záměr zřízení železniční zastávky Žďár – průmyslová zóna a deklarovali vůli poskytnout pozemek a uhrazení projektu
- následně Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zadala zpracování projektu ke stavebnímu povolení, který byl v červenci 2012 předložen k vyjádření
- z projednávání vyplynula nutnost řešit pohyb chodců od zastávky do průmyslové zóny, a protože šlo o překonání připravované komunikace I. třídy, nebylo možné jiné než mimoúrovňové řešení. Projednávala se i možnost výstavby přechodu, a to s podmínkou, že do doby převedení silnice do kategorie I. třídy bude připraveno mimoúrovňové křížení
- posudek projektanta nedoporučil nadchod vzhledem k malému prostoru a složitému technickému řešení, přičemž na podchod činil odhad nákladů 10 až 12 milionů
- projekt zastávky byl v říjnu 2012 s řešením dočasného přechodu pro chodce předložen stavebnímu úřadu k územnímu řízení
- při veřejném projednání vznesli připomínky majitelé chat v Krejdách, a to z hlediska nemožnosti přímého přecházení do kolonie z tratě, nebezpečného přechodu a zvýšení hluku při rozjezdu a zastavování vlaků. Protože město ani SŽDC v roce 2013 nepřijaly závazek, že se stanou investorem mimoúrovňového křížení pěší trasy se silnicí I. třídy, zamítl stavební úřad v dubnu 2013 žádost SŽDC o stavbu zastávky
- v květnu 2016 obnovilo město jednání se SŽDC s tím, že má být prověřena možnost umístění zastávky mezi ulicí Jamská a Mělkovicemi se záměrem vzniku pojízdného chodníku podél ulice Jamská, s nadjezdem přes silnici I/19 a pokračováním podél trati k Mělkovicím, Slavkovicím a Novému Městu
- v roce 2017 byl zpracován projekt stavby pojízdného chodníku, který prověřil možnost umístění mimoúrovňové lávky z Jamské ulice za železniční trať a její náklady- letos je v plánu jednání, na kterém bude upřesněno zadání studie umístění zastávky