Úprava silnice vyšla na více než pět milionů korun. „Nově položený povrch by měl v první řadě omezit nebezpečí smyku v případě nepříznivých povětrnostních podmínek. V tom také spočívá jeho hlavní přednost,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic pro Kraj Vysočina Jiří Veselý.
Silničáři následně potáhli nový povrch mikrokobercem, který má bránit tvorbě výmolů a tedy prodloužit životnost silnice. „Citlivější řidiči mohou zaznamenat větší hlučnost asfaltu spojenou s hrubým povrchem vozovky,“ přiznal Veselý.

Větší hlučnosti si všimli i mnozí motoristé. Někteří považují pětimilionovou investici za zbytečnou. „Problém není ve vozovce, ale v lidech. Člověk do té zatáčky nesmí vjet moc rychle, protože už při sedmdesáti kilometrech za hodinu auto pocitově vynáší. Myslím, že když tam řidiči budou jezdit pořád rychle, tak ani nový povrch nepomůže a nehod neubude,“ vyjádřil se penzista Roman Stehlík, který úsekem projíždí každý den.
Že je vysoká rychlost a neopatrnost řidičů hlavní příčinou nehod, potvrzují i policejní statistiky. Za posledních pět let v oblasti radňovické zatáčky zaznamenaly dvaačtyřicet nehod. Ve čtyřiatřiceti případech se jednalo o nezvládnutí řízení, především kvůli nepřiměřené rychlosti. V místě je povolená devadesátka, nicméně doporučená padesátka. „I tam, kde lze projíždět obvyklou devadesátkou, může být čtyřicítka nedostatečným přizpůsobením rychlosti,“ upozornila policejní mluvčí Dana Čírtková.

Na zrádnost zatáčky doplatila třeba paní Kateřina, která s ohledem na citlivou zkušenost nechtěla uvádět své příjmení. Redakce ho zná. „Pamatuji si, že bylo po dešti a já mohla jet asi pětasedmdesát kilometrů v hodině. Kola se mi zasekla a já se s autem převrátila na bok,“ zavzpomínala na nemilou zkušenost z minulého podzimu. Při nehodě se žena lehce zranila, auto už ale nemělo smysl kvůli rozsáhlým škodám opravovat. „Jezdila jsem tudy tak často, že jsem řízení nevěnovala dostatečnou pozornost, a to mě vytrestalo,“ přiznala pochybení.
Podle krajské koordinátorky Besipu Veroniky Vošické Buráňové není ani nově položený speciální povrch zárukou bezpečného projetí úseku. „Myslím si, že nový povrch vhodně zlepší protismykové vlastnosti. Řidiči však musí stále počítat s nezvykle velkým klopením zatáčky. Proto by měli být pokorní ke svým schopnostem a mít na paměti, že nejvyšší povolená rychlost nemusí být vždy adekvátní k aktuálním podmínkách, které na silnici panují,“ varovala Vošická Buráňová.
