Tento názor má například devětatřicetiletý Pavel Janovický ze Žďáru nad Sázavou, který je profesionálním řidičem už dvanáct let.
„Lidé, kteří se doteď báli řídit třeba po čtyřech pivech kvůli tomu, že havarují a budou z toho mít problémy s policií, teď klidně za volant sednou. Když nabourají, zavolají známým, a ti je odtáhnou. A co jim zabrání udělat to samé za týden, když ví, že postihu se můžou vyhnout?“ rozčiloval se devětatřicetiletý muž.
Jeden karambol
Podle vedoucího žďárského dopravního inspektorátu Jana Kostečky je pravda, že se o takových řidičích nemusí policisté dozvědět. „Ale na druhou stranu, právě proto, že nemusíme šetřit nehody se škodou do sto tisíc, můžeme se více věnovat kontrolám šoférů v provozu,“ vysvětlil Kostečka.
Jak tvrdí, za letošní rok šetřili strážci zákona pouze jednu nehodu, kde hrál roli alkohol. „Stejně tomu bylo za stejné období i loni. Ale nehod jako takových jsme k 15. lednu řešili o třicet šest méně než v minulém roce,“ doplnil.
Loni byl alkohol v krvi zjištěn u sedmdesáti dvou řidičů, co zavinili dopravní nehodu. „V devadesáti procentech případů se jednalo o muže,“ podotkl Jan Kostečka s tím, že při těchto karambolech utrpělo osmnáct lidí lehká zranění a jedna řidička byla zraněna těžce. „Tato havárie se stala 17. prosince mezi Velkou Bíteší a Novými Sady. V zatáčce vjela žena do levého silničního příkopu a narazila do stromu. V krvi měla 2,13 promile,“ řekl policista.
Podle něj za takový přestupek hrozí viníkovi uložení padesátitisícové pokuty a zákaz činnosti až na dva roky. „Pokud řidič řídí ve stavu vylučujícím způsobilost, může se jednat o trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky,“ dodal Jan Kostečka.