Je neděle odpoledne. Čas, kdy se z dovolené a chalup vrací lidé domů. Osobní automobily a motorky jedou. Řidiči kamionů musí stát. Dodržují zákaz jízdy po dálnici D1? To se Jihlavský deník vydal včera odpoledne zjistit.


Přestože byla odpočivadla na dálničních motorestech téměř plná, projelo kolem čerpací stanice, ze které si jeden z reportérů udělal pozorovatelnu, šest kamionů během čtvrt hodiny. Tři z nich byly cisterny, které mohou mít jízdu povolenou. Tři další zřejmě riskovali.


Pokud projde zvažovaný návrh zakázat kamionům jízdu i v pátek večer během celého roku, riskujících přibude. „Byla by hloupost zákaz jízdy ještě nějak zpřísňovat. Pokud nám v pátek zakáží jezdit i během roku, tak nám zakáží pracovat. Máme doma také rodiny a děti, chceme se k nim dostat,“ rozzlobil se šofér jednoho z korábů silnic Lubomír Holub z Kolína.


Mnohem efektivnější by podle něj bylo rozšířit dálnici. „I v hloupém Maďarsku a na Slovensku mají lepší dálnici než my,“ lamentoval dál kolínský řidič.
„Naše dálnice je hrozně úzká. V Německu nebo Rakousku žádný zákaz jízdy kamionů v pátek nemají a auta se tam na dálnicích srovnají bez problému,“ přidal svůj názor kamioňák Jiří Kalousek.


To, že je dálnice v opravdu katastrofickém stavu, připouští i odborníci. „Dálnice byla uvedena do provozu po úsecích v letech 1973 - 1980. Byla navrhována za podstatně jiných podmínek. V roce 1985 po ní projelo 12 tisíc vozidel denně, v roce 1990 už jich bylo 17 tisíc a současné dopravní zatížení je 35 až 43 tisíc aut denně,“ přiblížil statistiky Petr Anděl ze společnosti Everenia Liberec, která spolupracuje na tvorbě studie pro rozšíření dálnice. Toho se ale řidiči dočkají nejdříve mezi léty 2015 a 2020.


Projekt za miliardy


Investorem akce, která by měla tepně mezi Prahou a Brnem přinést dva nové pruhy a řadu mimoúrovňových křižovatek, by mělo být Ředitelství silnic a dálnic. Kde na velkolepý projekt vzít, navrhla řidička Renata Korčeková z Brna. „Doporučila bych zvýšit mýtné pro kamiony,“ uvedla. Stát by tak podle ní zabil dvě mouchy jednou ranou. Vydělal by peníze nutné na opravu a obchodníci by se zamysleli i nad jinými možnostmi dopravy svého zboží.


„Já bych pro rozšiřování zákazu jízdy kamionů nebyl,“ přiznal řidič Václav Novák z Brna, který mezi Prahou a Brnem pendluje tak dvakrát nebo třikrát do týdne. „Když jsou ale na dálnici v nějakém místě dva pruhy, měly by mít náklaďáky zakázáno jezdit v rychlejším pruhu,“ míní zkušený řidič osobního vozu.