Ředitel dopravního podniku Josef Vilím totiž uvedl, že bez platné jízdenky jezdí tři procenta všech cestujících. Toto číslo má statisticky podloženo. Dopravní podnik přitom ročně přepraví až 15 milionů osob. „Sice městskou moc nejezdím, ale když už nasednu do trolejbusu, vždycky si lístek cvaknu. Těch pár ušetřených korun mi za to nestojí,“ míní Marek Holuša.


Zátahy na černé pasažéry dělají spolu s revizory také strážníci. Podle Jana Frence, ředitele městské policie, jsou zátahy pravidelné. „Vždy na začátku měsíce se domlouváme na plánu, kdy budeme revizorům asistovat,“ uvedl.

Na pokutách pak byl v loňském roce vybrán necelý milion a půl. Na neplatiče má dopravní podnik zbraň v podobě exekuce. Letos ale nastane změna.
„Chceme zavést modernější způsob vymáhání. Ten spočívá v tom, že pohledávky budeme prodávat profesionální firmě,“ uvedl Vilím.


Dopravní podnik tím sice ztratí nějaké peníze, protože firmy vykupují pohledávky za nižší cenu, ale na druhou stranu získá peníze za všechny chycené černé pasažéry. I přes pět tisíc chycených cestujících bez jízdenky patří Jihlava k těm lepším v republice.

Například v Ostravě, kde je situace nejhorší, vybírá tamější dopravní podnik ročně na pokutách přes 25 milionů.

STATISTIKA: V roce 2007 bylo chyceno 5076 černých pasažérů, z toho 2967 zaplatilo. V roce 2006 bylo chyceno 4124 černých pasažérů, z toho 2441 zaplatilo. V roce 2007 bylo vybráno na pokutách 1 490 000 korun. O rok dříve to bylo 1 412 000 korun.