„Letos by měření mělo trvat do srpna, jeho ukončení závisí na dokončení předmětného úseku dálnice D1,“ vyjádřil se vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství meziříčského úřadu Jiří Pospíchal.

Dodržovat nejvyšší povolenou rychlost osmdesát kilometrů v hodině měli šoféři už loni, kdy na komunikaci v úseku mezi 146. a 153. kilometrem probíhaly opravy. Ty letos pokračují a jejich ukončení Ředitelství silnic a dálnic ČR avizuje právě na srpen.

V loňském roce úsekové měření začalo na rekonstruovaném úseku dálnice mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou v polovině října a skončilo asi o tři měsíce později. Za tu dobu se tam motoristé dopustili zhruba dvaadvaceti tisíc přestupků. Letos úředníci evidují asi polovinu prohřešků. „Z letošního měření od začátku dubna máme zatím zhruba deset tisíc případů, výše sankce je stále stejná, tedy tisíc korun,“ upřesnil Jiří Pospíchal.

Dost šoférů, hlavně těch, kteří místem projíždějí pravidelně, si už dává větší pozor. „Platil jsem jednou, loni, respektive jsem pak pokutu musel uhradit svému zaměstnavateli jako provozovateli služebního auta, s nímž jsem tehdy jel, a od té doby si dávám pozor, abych zbytečně nevyhodil další peníze,“ přiznal s úsměvem Pavel Hromádka z Velkého Meziříčí.

Prohřešky, jichž se se řidiči na měřeném úseku dálnice dopustili, vyřizují meziříčští úředníci. Radnice pro zpracování agendy musela nasadit čtyři zaměstnance.

Účelem úsekového měření je zklidnit dopravu v modernizovaných úsecích dálnice, kde auta jezdí v zúžených pruzích, zvýšit její bezpečnost a plynulost. Funguje tak, že detekční kamera vyfotí řidiče a zaznamená čas jeho vjezdu do měřeného úseku. Při výjezdu pak „zapíše“ opět čas a z ujeté vzdálenosti vypočítá průměrnou rychlost. Zařízení potom informace předá policii a příslušné obci s rozšířenou působností. Řidič, jenž stanovenou rychlost nedodrží, se pak dočká obsílky vyzývající k zaplacení tisícikorunové pokuty. „Většina provozovatelů vozidla zaplatí. Někteří bohužel pozdě, někteří sdělí řidiče vozidla a někteří nereagují – s těmi vedeme správní řízení,“ konstatoval Pospíchal.

Nejčastěji úsekem rychleji, než by měli, profrčí šoféři osobních aut a většinou jde o tuzemské obyvatele. „V 99,9 procenta případů se jedná o osobní vozidla a cizinců je řídí tak čtyřicet procent, ve zbytku jde o Čechy,“ dodal Jiří Pospíchal.