Odbor dopravy prováděl podle slov prvního místostarosty Jaromíra Brychty v ulici průzkumy, ve kterých místech lidé komunikaci nejčastěji přechází, a dále se také zabýval počtem aut a chodců. „Na základě tohoto šetření nedoporučil odbor přechod dělat, protože tam intenzita chodců nedosahuje ani poloviny intenzity, kterou pro zřízení přechodu norma dává," uvedl Brychta.
Měření ukázalo, že lidé přecházejí ulici hned na několika různých místech. Samotnou ulicí pak projelo v době od 7 do 8 hodin 116 vozidel a prošlo 125 chodců. V odpoledních hodinách, konkrétně v čase od 14.10 do 15.10 hodin, napočítal zaměstnanec úřadu 194 automobilů a 132 chodců.
Variant řešení je několik
Navzdory průzkumu se odborní pracovníci radnice budou otázkou zřízení „zebry" ještě zabývat. Rada města v této souvislosti totiž odsouhlasila zpracování studie proveditelnosti přechodu pro chodce v daném území a uložila městskému úřadu zjistit potřebné technické a finanční nároky pro jeho vybudování.
„Pokud by v lokalitě přechod pro chodce do budoucna měl být, tak nejspíše poblíž křižovatky, někde u tamní samoobsluhy," konstatoval Brychta s tím, že obyvatelé sídliště na Stalingradě po změně volají často. Nejenom po onom přechodu, ale také po zpomalovacích retardérech před budovou domova pro seniory, mateřské školy a dětského dopravního hřiště.
Přechod pro chodce ovšem podle radních nemusí být jediným vhodným řešením problému jak zajistit bezpečný přechod osob, tak rovněž zklidnit dopravu. V ulici by mohlo jít podle názoru druhého místostarosty Ladislava Bárty o varianty od snížení rychlosti jízdy přes nějaké jasnější dopravní značení upozorňující motoristy na chodce až třeba po místo určené pro přecházení chodců, jež ale není oficiálně přechodem pro chodce.
„Souvisí to s tím, že na jedné straně části ulice Okružní-dolní jsou místa vyhrazená pro podélné parkování aut. Vznikla na základě žádosti veřejnosti. Jenže pokud chceme budovat přechod pro chodce, můžeme tak činit pouze tam, kde je chodník po obou stranách. To všechno jsou nuance, kterými se musíme zabývat," tvrdí místostarosta.
Jak zároveň připustil, kdyby radní vycházeli striktně z České státní normy, přechod by v ulici skutečně nebudovali. „Těch 344 lidí se na petici nepodepsalo jen tak. Vyjádřili tím, že se kolem komunikace necítí bezpečně, když jí mají přecházet, a chtějí po nás, abychom jim tu bezpečnost zajistili. A to jestli to bude pomocí přechodu, nebo nějakým jiným způsobem, je na městském úřadě a na studii, jejímž cílem bude tuto věc posoudit," doplnil Bárta.
Jak se na otázku přechodu pro chodce dívají oslovení obyvatelé Žďáru nad Sázavou? Zatímco Romaně Kučerové by stačilo, kdyby v dotčeném území město nechalo položit na vozovku před mateřskou školou a domovem důchodců prahy, které by, jak si myslí, šoféry nepochybně zpomalily, František Němec je rozhodně pro namalování bílých pruhů. „Přechod pro chodce mi tu určitě chybí. Asi jsem ze staré školy, jak teď ti mladí často říkávají, ale jednoduše bych se na něm při přecházení silnice cítil přece jen jaksi bezpečněji," sdělil sedmašedesátiletý muž.