V Novém Veselí, kde žije asi dvanáct stovek obyvatel, z toho, že se opět nedostali do finálního výběru, lidé nadšeni nejsou. „S obchvatem to v současné době vypadá bledě. Sice nám už dříve byla z kraje přislíbena pomoc, ale bohužel, zatím jsme vybráni nebyli. I když jsme opakovaně apelovali na to, že situace je u nás skutečně kritická," vyjádřil se starosta Nového Veselí Zdeněk Křivánek.
Hlavní tah ze Žďáru na Jihlavu je velmi frekventovaný, denně jím projede několik tisíc osobních i nákladních automobilů. Silnice v Novém Veselí vede asi na třinácti stech metrech středem městyse, kde je několik nepřehledných zatáček a další nebezpečná místa. Ne všichni řidiči navíc striktně dodržují předepsanou rychlost.
„Silnice vede především kolem školy, kam chodí nejenom děti od nás, ale sjíždějí se tam žáci i z okolních obcí. Je tam tedy velká koncentrace chodců, kterým hrozí od projíždějících aut značné nebezpečí," upozornil starosta Křivánek.
Čtyři tisíce aut
Podle výsledků měření, které si před časem ve Veselí nechali provést, městysem denně projede na čtyři tisíce vozidel. „Vykoupili jsme už asi devadesát procent pozemků na trase obchvatu, existuje studie, s obchvatem počítáme v územním plánu. Hodláme proto i nadále vyvíjet snahu, aby byl obchvat vybudován a kolony jedoucích aut od nás zmizely. Byli bychom například ochotni vykoupené pozemky převést do majetku kraje," dodal starosta.
Trasa plánovaného odvedení dopravy z Nového Veselí a nedaleké Budče by měla vést východně od obou vesnic, ve směru na Březí nad Oslavou.
Na silnicích Vysočiny letos začnou tři vybrané velké stavby, na které Evropská unie poskytne 330 milionů korun, ale dlouho plánovaný novoveselský obchvat mezi nimi není.
Jeden obchvat na silnici ze Žďáru nad Sázavou do Jihlavy se přece jen začne v letošním roce budovat, ale o pár kilometrů dál. Důvod k radosti teď mají v Jamném na Jihlavsku. „V současné době se konají výběrová řízení na dodavatele staveb," potvrdil získání evopské dotace náměstek hejtmana Kraje Vysočina Libor Joukl.
V Jamném vznikne osmnáct set metrů nové silnice, na kterou Evropská unie přidá téměř 123 milionů korun. „Už se všichni těšíme, obci to přinese ohromnou úlevu," sdělil starosta Jamného, obce s pěti sty obyvateli, Jiří Pejcha.
Kraj Vysočina původně plánoval obchvat, který by se týkal i místní části Jamného Rytířsko. Tam se však nepodařilo od jednoho vlastníka vykoupit pozemky, které by byly pro vybudování nového úseku silnice třeba. „Proto jsme museli celou investiční akci rozdělit na dvě části a v tuto chvíli se bude dělat jenom obchvat Jamného," uvedl krajský radní Libor Joukl. O tom, že obchvat má své opodstatnění, se už mohli přesvědčit v tisícihlavém Bohdalově na Žďársku, který rovněž leží na spojnici mezi Žďárem nad Sázavou a krajským městem Jihlavou. V Bohdalově silnice obešla městys už v roce 2009.
„Jsme s obchvatem velice spokojeni. Když se před jeho stavbou provádělo měření, tak na vjezdu do Bohdalova bylo zaznamenáno čtyři tisíce automobilů denně, na výjezdu to byly tři tisíce aut," poznamenal starosta Bohdalova Arnošt Juda.
„A tahle tranzitní doprava, což je asi pětasedmdesát procent veškeré dopravy, jde dnes mimo nás, a to je oproti dřívějšímu stavu markantní změna," dodal starosta Bohdalova Juda.
Aktuální stavby
- letos se na silnicích Vysočiny začnou budovat tři významné stavby, na které přispěje EU 330 miliony korun; jedná se o projekty na komunikacích II. třídy
- první z nich bude okružní křižovatka mezi Jihlavou a Pelhřimovem
- druhou se stane obchvat Jamného na Jihlavsku
- jako třetí byl vybrán úsek se serpentinami mezi Havlíčkovým Brodem a Okrouhlicí