Jaké další náměty všímavý pozorovatel na obvodu vlaku najde? „Jedná se o kombinaci motivů Nového Města a modrobílého logotypu biatlonového mistrovství, které se už dostalo do povědomí lidí," vyjádřil se novoměstský starosta Michal Šmarda.

Na celkem 104 metrech reklamní plochy nechybí ani modré, zelené nebo žluté siluety biatlonistů při střelbě, dále postava běžkaře, cyklisty či bikera. Součástí polepu jsou upoutávky na dva velké sportovní podniky v nadcházejícím roce: na lednový Světový pohár v klasickém lyžování a mistrovství Evropy v biatlonu, které se uskuteční na přelomu ledna a února roku 2014. „Náklady na potisk vlakové soupravy vyšly město na sto sedmdesát tisíc korun a na kolejích nám bude dělat reklamu po tři roky," podotkl starosta Šmarda.

Slavnostní odhalení podoby vlaku s motivy Nového Města na Moravě je připraveno na pátek 27. září od 9.30 hodin na novoměstském vlakovém nádraží. Odtud pojede i s pasažéry do Havlíčkova Brodu a dále do Jihlavy. Pro tuto příležitosti je připraven menší kulturní program, v němž se představí děti ze základní umělecké školy a mažoretky Evy Olejníkové.

Premiérová jízda je zdarma. Jako první si ji ovšem užijí jen místní senioři, žáci základních škol a klienti Centra Zdislava. Vzhledem k tomu, že kapacita vozu je omezená, široká veřejnost se ve voze bude moci projet až při jeho pravidelných cestách po regionálních tratích Vysočiny.

Nové soupravy RegioSpider švýcarské společnosti Stadler reprezentují v současné době už šestici turistických cílů v kraji. V červenobílém provedení láká od června jeden vlak k návštěvě Velkého Meziříčí, Bystřičan, vyhotoven ve žluto-modro-červené kombinaci, zase do Bystřice nad Pernštejnem. Městy, jež se do akce zapojila, jsou i Jihlava, Náměšť nad Oslavou, Jaroměřice nad Rokytnou a Chotěboř.

Myšlenka opatřit nové motorové vozy reklamními polepy se podle slov Libora Joukla, náměstka hejtmana, zrodila zhruba před dvěma lety. „Částku, kterou uvedená města za tento způsob reklamy vynaložila, lze označit za vskutku dobrou investici. A to v porovnání například s billboardy, které vyjdou na pět šest tisíc měsíčně a stojí na jednom místě. Vlaky budou křižovat celou Vysočinu," sdělil Joukl. Dodal, že lze nyní očekávat zájem dalších měst na Vysočině. „Myslím, že až jejich představitelé samospráv uvidí, jak polepy a vlaky vypadají, ještě se přidají," míní náměstek hejtmana.

Při dojíždění do zaměstnání si již na jiných kolejích několikrát vlaků s reklamami měst všiml František Nagy. Řekl, že pravidelně vídá stát na křižanovském nádraží soupravu ozdobenou znaky a obrázky Velkého Meziříčí. „Přímo ve Žďáře nad Sázavou jsem si zase prohlížel při čekání na vlak domů, do Tišnova, motorák Jaroměřic nad Rokytnou. Pamatuji si, že tam byl vyobrazen operní pěvec Peter Dvorský. A tuším, že tam onehdy čekal na odjezd i zelený vlak s motivy Chotěboře. Líbí se mi," sdělil František Nagy.