Kdo z vás ještě nemá zimní obutí na svém voze? Od čtvrtka jsou zimní pneumatiky povinné. I když… Zákon přímo nenařizuje, aby jezdili od 1. listopadu na zimních gumách všichni. Každý řidič by měl mít na autě pneumatiky podle předpokládaného počasí a sjízdnosti vozovky. A jestliže čeká sníh či ledovku, pak už jsou pro něj zimní gumy povinností.

„Zimní pneumatiky jsou povinné ode dneška v případě, že se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu či ledu nebo lze takové podmínky předpokládat. Každý řidič by to měl vědět a podle toho se zařídit," uvedla ve čtvrtek Dana Čírtková, mluvčí Policie ČR na Vysočině. „Žádné speciální akce na dodržování tohoto pravidla však nepřipravujeme, kontrolovat je budeme při běžné preventivní činnosti," dodala policejní mluvčí.

Ministerstvo dopravy chystá novelu, která určí, že zimní obutí bude povinné bez výjimky pro každého řidiče od 1. listopadu do posledního března. Tato novela ovšem začne platit až za rok.

„Zimní pneumatika má při nízkých teplotách úplně rozdílné vlastnosti než letní. Při teplotách pod 4 °C má lepší přilnavost a je výrazně vhodnější i z hlediska bezpečnosti," pověděl Roman Budský, vedoucí samostatného oddělení BESIPu.

Za zimní pneumatiku je považována pneumatika, na jejíž bočnici je vyznačeno označení M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či terénní pneumatiky. Hloubka vzorku hlavních dezénových drážek nebo zářezů pneumatiky musí být nejméně 4 milimetry na všech kolech – u vozidel do 3 500 kg, nebo alespoň 6 mm na všech hnacích kolech – u vozidel nad 3 500 kg.

Klidně si to přeměřte

A jak jsou na zimu „obuty" vozy autobusových dopravců v Kraji Vysočina? „Cestující se nemusejí ničeho obávat, my už máme přezuto. Klidně si to přeměřte," zahlásil ve čtvrtek s úsměvem řidič autobusu společnosti Veolia Transport Východní Čechy, linky Havlíčkův Brod – Ledeč nad Sázavou. A mluvil pravdu. Hloubka dezénu plášťů kol jeho autobusu, kterou redaktoři Deníku změřili přímo na brodském autobusovém terminálu, byla v toleranci.

To čtvrteční namátková kontrola redaktorky Deníku, jež si prohlédla pět autobusů Icomu, dopadla takto: Ani jeden z vozů neměl zimní (univerzální) obutí. Někteří oslovení řidiči sami potvrdili, že ještě nemají přezuto. Stav většiny pneumatik byl vizuálně dobrý, jen u jednoho autobusu byly mírně sjeté. Přezouvání na zimní gumy je pro řidiče ožehavé, nechtějí se o něm bavit.

Petr Palovčík, mluvčí společnosti Icom transport, sdělil, že v současné době má firma přezuto 95 % vozového parku. „A do konce tohoto týdne bude přezuto sto procent. V rámci společnosti Icom transport Jihlava je provozováno 68 autobusů. V rámci celého koncernu provozujeme osm set autobusů," uvedl Palovčík.

Na humpoleckém autobusovém nádraží se ve čtvrtek před polednem nacházelo pět autobusů firmy Icomu transport. Pelhřimovští dopravní policisté zde přeměřili vzorek tří z nich digitálním přístrojem. A vše bylo v pořádku.

Policisté kontrolovali pneumatiky i u nákladních vozů na trase Pelhřimov – Humpolec. Kamion se slovenským řidičem měl sice na hnací nápravě dostatečně hluboký vzorek, dostal ale stokorunovou pokutu za to, že měl na jedné nápravě návěsu rozdílný typ gum.

Policistům ve čtvrtek pomáhal i pracovník Centra služeb pro silniční dopravu, podle kterého jsou většinou pneumatiky velkých dopravců v pořádku. Problémy vidí hlavně u malých firem.

Na třebíčské autobusovém nádraží se ve čtvrtek kolem půl deváté ráno nacházelo značné množství autobusů. Některé již na zimu přezuto měly, nebyla jich ale více než třetina. Většina meziměstských autobusů stále jezdí na letních gumách.

Třeba autobus s poznávací značkou 1J5 5785 stojící na stanovišti číslo 22 měl na zadní nápravě letní pneumatiky se vzorkem sjetým až k dezénovým drážkám. A i ty byly hladké. Nešlo přitom o autobus odstavený z běžného provozu, podle vlhkých kol bylo zřejmé, že se s takto znehodnocenými gumami pohyboval v silničním provozu ještě před několika desítkami minut. Je navíc pravděpodobné, že do Třebíče svážel lidi z okolních obcí, včetně dětí.

K aktuálnímu počtu přezutých autobusů meziměstských linek řekl jeden z dispečerů firmy Icom transport následující: „Všechny autobusy ještě přezuto nemají." Konkrétnější být nechtěl.

Pohled může mást

Redaktoři Deníku kontrolovali pneumatiky autobusů žďárské dopravní firmy Zdar v noci ze středy na čtvrtek, tedy v době, kdy už měly být na zimu připraveny. Ani jeden ze čtyř vybraných vozů na autobusovém nádraží v Novém Městě na Moravě neměl sjetý vzorek pod normovanou hranici šesti milimetrů. Navíc všechny pneumatiky byly dle specifikací výrobce uzpůsobeny právě pro zimní provoz.

Na první pohled může laika pohled na pneumatiky autobusů zmást. Náklaďáky i autobusy totiž obvykle nepoužívají typicky zimní vzorky, ale univerzální směsi, jenž nemají výrazně perforovaný dezén a na povrchu jsou hladké. Klíčová je hloubka žlábků, jež se kružnicovitě „zakusují" do obvodu pláště.

„Autobusy již máme perfektně připraveny. Je v našem zájmu, abychom jezdili bezpečně. Teď je důležité, aby byli na zimu připraveni také silničáři," pravila odborná referentka dopravu Zdaru Jaroslava Zichová.