Na náměstí se bude pod silnicí rekonstruovat kanalizace a opravovat vodovodní potrubí. „Vodovod a kanalizace jsou pod hlavním průtahem náměstím ve velmi špatném stavu. S opravami nelze otálet," uvedla Dagmar Zvěřinová, starostka Žďáru a předsedkyně Svazu vodovodů a kanalizací, který je investorem zakázky. Monitoring kanalizace totiž ukázal, že v některých částech stok již došlo k deformaci profilu a v případě zborcení potrubí by hrozilo propadání vozovky.

Dělníci budou postupně pracovat na dvou úsecích silnice na náměstí. Konkrétně od křižovatky u obchodního domu Convent k bývalému městskému úřadu a dále od středové křižovatky na náměstí po křižovatku v Žižkově ulici. V křížení ulic Žižkova a Dolní se stavbaři objeví o víkendu 1. a 2. června, pracovat budou za provozu.

Od 3. června už ale bude náměstí Republiky neprůjezdné. Práce mají trvat do 31. července. Objízdná trasa povede Novoměstskou a Neumannovou ulicí, přičemž ve spojnici ulic bude doprava řízena semafory. Na parkoviště na náměstí se motoristé dostanou z Horní ulice, v závěru prací, dle předpokladů od 15. do 31. července, pak i přímo přes Havlíčkovo náměstí.

„Po skončení budou všechny dotčené povrchy silnice první třídy uvedeny do původního stavu s tím, že jejich generální opravu provede ředitelství silnic a dálnic pravděpodobně v roce 2014," dodala starostka Zvěřinová.

Šoféři se musejí připravit na čekání v dlouhých kolonách. A to doslova, protože situaci znepříjemní ještě prodloužená uzavírka – rovněž na silnici I/37, v ulicích Jungmannova a Dolní v souvislosti s výstavbou místní komunikace do sídliště Klafar. Ta byla původně povolena do konce května, nyní ji odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu prodloužil. „Uzavírka je nyní povolena do 15. července," řekl včera stavbyvedoucí Milan Macura z firmy Strabag.

„Plánovaná uzavírka do konce května souvisela s budováním kanalizace a přeložky vodovodu. Nyní budou probíhat práce v jiné části silnice I/37," vyjádřila se tisková mluvčí Strabagu Edita Novotná. Bude se dělat veřejné osvětlení, světelná signalizace, obruby, přídlažba nebo mimo jiné vodorovné dopravní značení.

„Tak to jsem opravdu hodně zvědavý, jak toto všechno nakonec dopadne. Osobně si vůbec nedovedu ten chaos ve městě představit v praxi. Už teď, když řídí dopravu u Sportbaru semafor, se tvoří dlouhé kolony aut přes celé náměstí, a když bude ještě zavřené náměstí Republiky, tak přece musí doprava totálně zkolabovat," zamýšlí se nad situací Vladimír Dostál ze Žďáru nad Sázavou. „Ještě že je už průjezdná ulice Studentská," dodal sedmatřicetiletý řidič.