Podnikatelé a hlavně stavebníci v židovské čtvrti tedy musejí nyní počítat s omezením.
„Prostor Židovské čtvrti je zařazen v seznamu památek UNESCO a je to velice vzácná lokalita, kterou si musíme chránit,“ vysvětlil situaci místostarosta pro dopravu Pavel Svoboda.
Tamní občané si stěžovali na potíže s dopravou, které se několikrát řešily. Velká tonáž ale i vyšší rychlosti lehkých automobilů se negativně přenášejí do statiky domů. Problémem jsou i sklepní prostory, které v některých místech vbíhají přímo pod povrchy ulic.
O hmotnosti aut rozhodla studie
Hlavním problémem bylo zjištění nejvyšší hmotnosti a rychlosti vozidel, které by nezpůsobovaly poruchy na komunikaci a historických domech. Proto se třebíčská radnice rozhodla zadat odbornou studii.
„Výsledný posudek konstatoval, že maximální možné zatížení komunikací je vozidly do tří a půl tuny. Důležité ale je, že při této tonáži musí být respektována rychlost nejvýše dvacet kilometrů za hodinu,“ dodal místostarosta Svoboda.
Automobily do tří a půl tuny mohou do židovské čtvrti jezdit dál bez omezení. Musí pouze zpomalit na předepsanou rychlost.
„Stalo se mi, že jsem šel po Blahoslavově ulici, kde tehdy stálo malé lešení, a proti mě jelo auto. Samo mělo problém se tam vejít, natož, aby se vyhnulo ještě mně. Raději jsem vycouval,“ vylíčil svoji příhodu Filip Voráček z Třebíče.
Turistům by se líbila čtvrť zcela bez aut
Doprava je pro židovskou čtvrť, památku UNESCO, velkým problémem. Úzké dlážděné ulice s historickými domy nejsou pro automobily stavěné.
Úplně vytlačit automobilovou dopravu by se líbilo některým turistům, podle nichž automobily hyzdí historický ráz čtvrti.
„Určitě je dobře, když tady nebudou jezdit náklaďáky. A já bych klidně vyhnal všechna auta, aby se tady mezi nimi nemuseli turisté proplétat. Nechal bych sem vjíždět jen zásobování a auta pro lidi, kteří by sami nebyli schopní ujít pár metrů. Přeci jen jsme v krásném historickém centru a vypadalo by to tu ještě lépe, kdyby ty ulice nebyly oblepené auty,“ myslí si turista Michal Stehlík.
Přestože toto přání se návštěvníkům Židovského města zatím nevyplní a automobily s nižší tonáží budou moci jezdit do čtvrti i nadále. Policisté se alespoň ve zvýšené míře zaměří na to, zda dodržují předepsanou rychlost dvacet kilometrů za hodinu.
„V součinnosti s městskou policií budeme tonáž a rychlost kontrolovat, protože chceme Zámostí uchovat a nemít problémy se statikou domů ani s občany, kteří tam žijí,“ doplnil místostarosta Pavel Svoboda.