„Předevčírem odpoledne se v Praze na Ministerstvu dopravy někdo zamyslel a zrušil nebo omezil deset rychlíků, které jedou přes Vysočinu," popsal nastalou situaci náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl (ČSSD). Kraj, podle Joukla, neočekávaná změna doslova zaskočila.

S červencovým omezením rychlíkové přepravy přišlo Ministerstvo dopravy, které rychlíky objednává a platí.

„Kraje byly nyní informovány o této redukci z důvodu rostoucích finančních nákladů na jejich provoz. Proto byly vybrány spoje, které měly minimální vytíženost," vysvětluje Martin Novák z tiskového oddělení resortu dopravy.

Podle ministerstva se jedná o minimální zásah, původně hrozilo omezování ve větší míře.

„K tomuto kroku se nedá říci, že je to šetření. Šetření by to bylo, kdyby se to udělalo koncepčně a k nějakému standardnímu datu v návaznosti na regionální spoje," odmítá pohled ministerstva Joukl. Ten se nehodlá se škrtáním rychlíků smířit a chce jednat přímo s ministrem dopravy Zbyňkem Stanjurou (ODS).

Šance, že kraj dosáhne změny, je však velmi malá. „Kraj toto rozhodnutí již nemůže zvrátit, jedná se o objednávku dálkové dopravy. Tu objednává stát. Kraj pak na svém území objednává regionální dopravu," vysvětluje Martin Novák z ministerstva.

Zbytečné přípoje

To, že celá změna byla provedena velmi rychle a bez projednání s kraji, však vede k tomu, že mnohé osobní vlaky na vysočinských regionálních tratích budou od 1. července jezdit zbytečně. Dorazí totiž do rychlíkových zastávek, ale už z nich nebude kam přestoupit. „Takže to budou vlaky, které budou jezdit odnikud nikam. Dá se předpokládat, že budou nevytížené a příští rok budou navržené na zrušení," říká Joukl.

Ministerstvo dopravy od 1. července ruší či omezuje celkem 24 rychlíků. Nejvíce tento krok dopadá právě na Vysočinu. Celostátně jde pouze o 0,67 procenta všech rychlíků. Na Vysočině se však ubude 13 procent rychlíků. „Doposud rychlíky v kraji ujely za rok 1,466 milionu vlakokilometrů a nyní to bude 1,277 milionu," vypočítává Joukl.

Podle něj navíc tak masivní rušení rychlíkových spojů v kraji nabourá už skoro připravený jízdní řád na příští rok. Tam se s omezením nepočítalo a kraji tak nezbude než změny zapracovat a celý jízdní řád udělat prakticky znova.

Zmatek navíc přináší i to, že papírová změna jízdního řádu proběhne od 9. června. Zmíněná omezení pro Vysočinu ovšem začnou platit až od začátku prázdnin. Mnozí cestující tak budou mít problém vyznat se v poznámkách k jednotlivým vlakům. Ty pojedou zpočátku každý den a pak začnou platit omezení.

I když Ministerstvo dopravy nakonec rušení rychlíku prosadí, kraj nehodlá v nyní platném jízdním řádu škrtat žádné lokální spoje. „Když bychom udělali redukci vlaků, kraj ušetří. My ale potřebujeme, aby lidé co nejvíce využívali hromadnou dopravu, a to nebyl krok správným směrem. Dostali bychom se do spirály nevytíženosti spojů. Proto si také myslím, že rozhodnutí zrušit některé rychlíky bylo šlápnutí vedle," říká Joukl.

----------------

Změny platné od 1. července 2013

R 671 Havlíčkův Brod (5:03) Brno (6:41) je zrušen

R 690 Brno (19:21) Havlíčkův Brod (20:56) je zrušen

R 661 úsek Jihlava (18:39) Brno (20:36) pojede od čtvrtka do neděle

R 691 úsek Havlíčkův Brod (21:02) Brno (22:29) pojede jen v pátek

R 922 úsek Jihlava (5:25) Jindřichův Hradec (6:41) pojede jen v pondělí

R 924 úsek H. Brod (7:00) Jihlava (7:23) pojede v pondělí a sobotu

R 925 úsek J. Hradec (19:16) H. Brod (20:58) pojede v pátek a neděli

R 926 úsek Jihlava (19:34) Č. Budějovice (22:01) pojede v pátek a neděli

R 927 úsek České Budějovice (4:10) Jihlava (6:33) pojede jen v pondělí

R 928 Brno (19:20) Jihlava (21:19) pojede jen v čtvrtek, pátek a neděli