„Zimní pneumatiky jsou letos povinné v delším úseku dálnice D1, od Mirošovic po Kývalku, tedy od jednadvacátého po stodvaaosmdesátý kilometr,“ připomněl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Loni byly značky Zimní výbava umístěny pouze od šedesátého šestého do stodvaašedesátého kilometru dálnice D1, tedy od Lokte po Velkou Bíteš.

Více bude oproti loňsku i značek na „obyčejných“ silnicích. Nově je řidiči najdou například u Velké Bíteše v úseku silnice první třídy ve směru na Žďár nad Sázavou. „Vozidla bez zimní výbavy nebudou moci na silnice například také u Štoků na Jihlavsku,“ informovala vedoucí krajského odboru dopravy a silničního hospodářství Hana Strnadová.

Z dálnice sjet nelze

Podle mluvčí hejtmanství Jitky Svatošové osadí v tomto týdnu silničáři značky také na cestách druhé třídy souběžných s dálnicí. „Bude to v úsecích, které kopírují dálnici, převážně ve východní části Vysočiny,“ uvedla Svatošová.

O instalaci značek budou řidiči informováni na webových stránkách hejtmanství. Podle mluvčí jich bude přibližně stejné množství, asi osmdesát procent označených úseků bude stejných jako loni.

Značky na souběžných silnicích by podle hejtmanství měly zabránit přesunu aut s letními koly z dálnice. „Problém s letními pneumatikami v zimě má víc podob. V lepším případě nám neukáznění řidiči zablokují souběžné komunikace kolem D1 a zabrání plynulému průjezdu všem ostatním vozidlům,“ uvedl náměstek hejtmana Libor Joukl. „Pokud navíc pak dojde k nehodě na dálnici, záchranáři, hasiči nebo odtahovka mají problém se na místo kvůli kolonám vůbec dostat,“ dodal Joukl.

Dopravní policisté zatím seznam konkrétních úseků, kde by byla nově povinnost zimní výbavy, nemají. „Vycházíme z toho, co bylo loni.Nejproblematičtější jsou například části silnic od Nového Města na Moravě přes Pohledec na Jimramov a kolem Sněžného nebo u Radostína nad Oslavou na Žďársku,“ uvedl šéf žďárského dopravního inspektorátu Jan Kostečka.

V těchto úsecích ale platí omezení jen pro nákladní automobily. „Co se týče speciálního monitoringu, zda řidiči mají na značkami vymezených úsecích komunikací zimní pneumatiky, neděláme ho, tuto povinnost sledujeme v rámci běžných silničních kontrol,“ dodal Kostečka.

Podle ministerského mluvčího Hanzelky obecně platí, že pokud je značka na komunikaci osazena, má příkazový charakter. „Řidič smí pokračovat v jízdě jen tehdy, pokud má na všech čtyřech kolech zimní pneumatiku s minimální hloubkou hlavních dezénových drážek alespoň čtyři milimetry,“ dodal. Značka platí od 1. listopadu do 31. března následujícího roku.

V případě, že řidič neuposlechne, jde o porušení povinnosti vyplývající z příkazové značky. V blokovém řízení hrozí až dvoutisícová pokuta, ve správním je to o pětistovku více. Nerespektování značek navíc v obou případech znamená ztrátu jednoho bodu v bodovém hodnocení řidiče.

Na stolech zákonodárců je nyní návrh novely zákona, který má zavést povinné užití zimních pneumatik podle německého či slovenského modelu. Řidič by měl povinnost užít zimní pneumatiky vždy, když to povětrnostní podmínky vyžadují. „Zákon se však do této zimní sezony projednat nestihne, platí tedy stále systém příkazových značek,“ podotkl mluvčí Hanzelka.