Vybudování jeden a půl kilometru dlouhé komunikace stálo 59 milionů korun. Stavěla se od letošního dubna, a na okraj města má vyvést především tranzitní dopravu. „Těžká nákladní auta by měla být odkloněna pryč z centra, což by lidem ve městě mělo pomoci," řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa při včerejším otevření nové silnice. Podotkl, že se tím výrazně zlepšilo dopravní napojení žďárské průmyslové zóny na silniční síť.

Žďár dlouhodobě trápí hustý provoz v centru města. Novou silnici proto mají využívat především kamiony mířící k dálnici D1, ale také řidiči osobních automobilů jedoucích mezi Novým Městem na Moravě a Jihlavou či Brnem. „Definitivní smysl ale bude mít náš nový obchvat, až na něj naváže další úsek mezi Brněnskou a Jihlavskou ulicí," připustil žďárský starosta Zdeněk Navrátil. Kompletní silniční tah by měl končit až u místní části Žďáru u Radonína. Výrazně by to zjednodušilo cestování mezi Novým Městem a Jihlavou. Termín stavby tohoto silničního ramene v délce asi 650 metrů však ještě nebyl stanoven. Na stavbě by se podle starosty muselo domluvit město, ŘSD i Kraj Vysočina, protože by komunikace propojovala krajskou silnici na Jihlavu se státní silnicí na Brno.

Lepší silnice v průmyslové zóně

Současný obchvat má dva jízdní pruhy s rozšířením v místech, kde jsou odbočovací pruhy. „Modernizovali jsme dvě navazující křižovatky," řekl František Kinc ze společnosti Skanska, která práce prováděla. Dodal, že se stavebníci museli vypořádat také s kanalizací, přeložením telekomunikačních kabelů a s následnou rekultivací povrchu a úpravami vegetace,"

Největší díl investičních nákladů na stavbě první části obchvatu neslo ŘSD, další práce zajišťovala radnice. Ta na své náklady nechala zvýšit nosnost místní silnice přímo v průmyslové zóně, která je nyní součástí obchvatu. Jde o úsek dlouhý přes šest set metrů, a to mezi ulicemi Brněnská a Jamská. Práce stály 7,5 milionu korun bez DPH.

Dělníci museli silnici v průmyslové zóně posílit o 110 milimetrů nových vrstev asfaltu. Vylepšenou cestu jako silnici první třídy město předá do majetku ŘSD, stát na oplátku převede na Žďár silnici od křižovatky u Conventu k Mělkovicím, která se stane městskou komunikací.

Po této staré části hlavního tahu mezi Žďárem a Novým Městem dosud jezdilo asi pět tisíc aut denně.

Řidiči si tam budou muset zvykat především na nové řešení mělkovické křižovatky. Původní hlavní tah odtud do Žďáru se totiž změnil ve vedlejší silnici a auta směřující do centra města na ni budou muset odbočovat.

Některým řidičům se nové řešení nezamlouvá. „Myslel jsem, že u Mělkovic vznikne kruhový objezd. Je tu docela velký prostor a kříží se tu čtyři směry. Všude jinde v republice se staví i úplně zbytečné kruháče, a přitom sem by se určitě hodil," řekl například Petr Svoboda z Nového Města na Moravě, který do centra Žďáru denně dojíždí za prací.