Brány nevydělávají státu ani korunu, přestože by mohly.

V první dny roku 2008 se ukázalo, že zařízení u Jihlavského tunelu, u Vodního ráje a u pumpy Slovnaftu jsou schopná fungovat. Dopravní firmy v Jihlavě registrovaly ve výpisech mýtných transakcí průjezdy branami Jihlava – sever, Jihlava – centrum a Jihlava – Bedřichov. Mýtné nicméně činilo vždy nula korun.

Podle vyjádření firmy Kapsch směrem k dopravcům se jednalo pouze o poruchu.

Reportéři Jihlavského deníku cestovali v pondělí odpoledne krátce kamionem s řidičem firmy Jipocar mezi jejím sídlem v lokalitě Tři věžičky a obchodní zónou v ulici Romana Havelky.

Projeta byla jedna mýtná brána u Slovnaftu. „Když brána správně funguje, pípne mi jednotka v autě jednou. Jak nic nepípá, brána není v provozu,“ poznamenal při průjezdu řidič Pavel Pol.

Je po testování

„Zařízení, která řidiči mohou vidět na přivaděči, neslouží k výběru mýta a nejsou uvedena ani ve vyhlášce, obsahující seznam mýtných úseků. Je možné, že řidiči mohli krátce po začátku roku zaznamenat pípnutí jednotek OBU, nicméně šlo jen o krátké testování komunikačních uzlů pro budoucí využití bran. V současnosti by žádná pípnutí zaznamenat neměli,“ reagoval mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Brány budou do budoucna sloužit mimo jiné pro kontrolu zvažovaného satelitního systému.

Také najdou využití v segmentu telematiky. „Pojem telematika je hodně široký. Zahrnuje například poskytování dopravních informací, identifikaci nebezpečných nákladů, řízení dopravy v krizových situacích nebo automatické navádění vozidel na dálnici,“ poznamenal profesor dopravní fakulty ČVUT Zdeněk Votruba.

Přivaděč v expertním hodnocení ministerstva nesplnil požadavky pro okamžité zpoplatnění. O co konkrétně šlo, mluvčí Hanzelka v tiskovém prohlášení neuvedl. Požadavky nezná zatím ani jihlavská správa ředitelství silnic a dálnic.

Mluvčí odmítl, že by ministerstvo podlehlo tlakům, ať už firem, dopravců nebo samosprávy.