Most, který překlenuje řeku Balinku a po němž vede silnice směrem na Třebíč, patří městu. Velkou opravou prošel před čtyřiadvaceti lety. Radní počítají s tím, že rekonstrukce bude prakticky znamenat postavení mostu nového.

Problémem mostu je hlavně to, že už nevyhovuje nárokům na provoz. „Je to škoda, protože statika mostu je v pořádku. Je ale hůř průjezdný, na dnešní požadavky je úzký, řidiči, kteří v jeho blízkosti vjíždějí na silnici, mají přes oblouky špatný výhled. To dopravu po mostě komplikuje. Proto nezbude nic jiného než současný most zbourat a místo něj vlastně postavit nový," vysvětlil starosta.

Jak Necid dodal, kdy se bude moci radnice do přestavby mostu v Třebíčské pustit, se teprve uvidí. „Zatím ani nevíme, kolik bude stavba stát. Nyní víme jen to, že bude nutná velká investice. Velmi zhruba náklady tipuji tak kolem dvaceti milionů, ale to skutečně v tuto chvíli mohu jen odhadovat. My musíme mít v první řadě dobrý projekt, a na tom se právě pracuje," sdělil Radovan Necid. Zpracování projektu má stát kolem 900 tisíc korun.

Jak ještě starosta připomněl, Meziříčské v nadcházejících letech čeká i rekonstrukce centra města. „To bude také velmi nákladná akce, takže musíme všechno plánovat velice pečlivě a pak pracovat podle toho, jaké priority určí zastupitelstvo. Budeme také hledat, zda by byla šance získat na přestavbu mostu nějakou dotaci," uvedl Necid.

Současný most v Třebíčské ulici byl zkolaudován v roce 1924, postavila ho brněnská firma Ferrobeton.

Most má obloukovou konstrukci se spodní mostovkou a vnějšími chodníky. Spodní stavba je z betonu, nosná konstrukce železobetonová. „Ještě předtím stály v tomto místě postupně dva mosty, dřevěný a pak železný," přiblížila historii mostu Marie Ripperová, historička meziříčského muzea.

V místě, kde dnes most v Třebíčské ulici překlenuje Balinku, stával v minulosti dřevěný krytý most z konce 18. století. „Po padesáti devíti letech existence, v roce 1841, byl znovu vystavěn," připomněla zajímavost z historie Marie Ripperová. Most postavil tesař František Kadlec ze dřeva z obecního lesa Křekovce. Náklady činily 689 zlatých a 42 krejcarů konvenční měny.

Na konci 19. století pak na stejném místě vznikl železný most. „Po světové válce se uvažovalo o jeho rekonstrukci, ale nakonec bylo rozhodnuto zbudovat most nový ten současný," pověděla historička.

Během prací byl v roce 1923 postaven vedle dosavadního most provizorní. Na něj převedli dopravu, a starý most odstranili. Město ho nejprve chtělo položit přes řeku Oslavu mezi starou a novou synagogou jako náhradu za špatně průjezdnou Vrchoveckou ulici. Nakonec z toho sešlo a okresní silniční výbor přesunul most do Balin, kde je dosud.

Stavba stála 251 617 korun a 46 haléřů. Most je dlouhý 21 metrů, výška nad terénem je 3,6 metru, šířka jeho vozovky činí 5,5 metru a maximální výška oblouku nad ní 4,2 metru. V roce 1934 ho po deseti letech provozu poprvé opravila firma Ryšavý a Altar.