„Není to úplně typická technika zimní údržby, na kterou jsme byli zvyklí, ale v terénu je rychlá a efektivní. Vestavěná GPS upravuje dávkování posypu podle rychlosti vozidla. V České republice je tohle řešení poměrně nové. Pick-upy využijeme celoročně, sundat zimní nástavbu trvá pár minut,“ přidal se ředitel SATTu, akciové společnosti města, Petr Scheib.

Letošní zimní sezona je pro žďárské technické služby první. Vrhly do toho takříkajíc po hlavě, tamní zaměstnanci neměli před tím se zimní údržbou pražádné zkušenosti. „Já jako dispečer jsem začínal s papírem a tužkou. Postupně jsme přešli na elektronickou verzi, dnes už je dispečink zmodernizovaný,“ popsal své dispečerské začátky Jan Liška.

Zaměstnanci technických služeb začínají pravidelně ve tři hodiny ráno. „Zimní údržba se nejlépe dělá v době, kdy je ve městě nejmenší pohyb. Takže brzy ráno a navečer,“ vysvětluje Jan Liška.

Žďárské technické služby, které mají necelou desítku zaměstnanců, se starají o zimní údržbu téměř osmdesáti kilometrů místních komunikací a více než devadesáti kilometrů chodníků. Ve Žďáře nad Sázavou i v jeho místních částech. Kromě dvou pick-apů mají k dispozici i další techniku. „Spolupracujeme také se subdodavateli, kteří mají větší a těžší traktory. Ty lépe uklidí rozbředlý sníh,“ poznamenal Petr Scheib.

Žďár se k modelu vlastních technických služeb vrátil takřka po třiceti letech. „Byla chyba technické služby rozdělit na jednotlivé segmenty a zprivatizovat je. Město pak bylo závislé na dodavateli a ne vždy služby odpovídaly představám města,“ okomentoval dřívější model starosta Žďáru nad Sázavou Martin Mrkos. „Teď je kvalita zimní údržby úplně jinde,“ dodal.