Vybudování zábran tlumících rámus z dopravy nemá ve svém investičním plánu na rok 2012 ani Krajský úřad kraje Vysočina, ani Ředitelství silnic a dálnic České republiky. O odhlučnění si tak může nechat zdát i největší adept na stavbu zdi na ochranu před ruchem z vysočinské dálniční tepny D1 obec Meziříčko, respektive zhruba 180 obyvatel. Navzdory tomu, že bylo na akci na tomto území před rokem vydáno stavební povolení, k vyhlášení výběrového řízení na dodavatele stále nedošlo.

„Za ty roky, co se jako obec o toto opatření snažíme, už se ani neinformují, jak záměr státu pokročil. Jejich odpověď je vždy stejná - až budou finance, bude protihluková stěna. Jediné k čemu došlo, byla přítomnost pracovníka z Krajské hygienické stanice v Brně a aktualizace hodnot hluku,“ řekl starosta Pavel Seknička s tím, že podle jeho informací naměřené hodnoty opět překročily povolené limity.

Podle vyjádření tiskové mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové nemá skutečně stát na další protihlukové stěny pro vesnice v blízkosti dálnice D1 peníze. „V plánu Státního fondu dopravní infrastruktury pro letošní rok nejsou na tyto akce přiděleny prostředky. Uvidíme, zda během roku nepřijde nějaké rozpočtové opatření,“ uvedla Martina Vápeníková. Výjimka pro provozování nadměrného zdroje hluku, vydaná krajskou hygienickou správou, platí v Meziříčku do konce roku 2015.

O zkvalitnění bariér by chtěli v případě státem plánovaného rozšíření dálnice, přičemž tato idea je součástí takzvané Superstrategie ministerstva dopravy do roku 2025, požádat zastupitelé Měřína. Ty stávající jsou staré přibližně devět let a podle starosty Jiřího Servíta nedostačují intenzitě provozu. „Za ty roky šla technologie výstavby bariér hodně dopředu, tak ji budeme chtít využít,“ prohlásil Servít.

Na rozdíl od obyvatel Meziříčka si již na sklonku roku 2009 oddechli někteří lidé žijící ve Velkém Meziříčí. Ve východním úseku dálnice D1 byla dokončena výstavba jeden a půl kilometru dlouhé protihlukové zdi. Stavební práce si vyžádaly ze státního rozpočtu náklady ve výši devadesát milionů korun, přičemž nová bariéra navázala na obdobnou s označením Velké Meziříčí – Západ fungující od roku 2000 a končící před dálničním mostem ve směru na Brno.

Protihlukových opatření, konkrétně u silnice I/37, kde hladina hluku dosahovala až osmdesát decibelů, se před dvěma roky dočkali rovněž lidé ve Žďáře nad Sázavou. Kvůli nedostatku místa u komunikace se však nejednalo o klasické protihlukové stěny, ale o výměnu oken v domech blízko vozovky.

„Výměna oken v souvislosti s řešením staré hlukové zátěže v sousedství silnice I/37 ve Žďáře nad Sázavou se uskutečnila v letech 2008 až 2009 a týkala se osmapadesáti domů. Finanční náklady na akci činily cirka 3,7 milionu korun,“ uvedla Marie Tesařová, ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic České republiky.