Cena se zvýšila zhruba o třicet procent. Zákazníci mohou ušetřit jen zakoupením „neznačkového“ másla, takzvaného privátního výrobku, jednotlivých obchodních řetězců. Ve srovnání s průměrnou cenou může nakupující ušetřit až jedenáct korun.

Zvyšující se cena ale zákazníky nijak neodrazuje. „Máslo rozhodně kupovat nepřestanu. Ačkoli je drahé, doma ho pravidelně používám. V některých jídlech se ani nahradit nedá. Dát tam nějakou levnější náhražku, to není ono. Kam patří, tam ho prostě dám, ať stojí, kolik chce,“ uvedla Oldřiška Růžičková ze Žďáru nad Sázavou.

Přestože se oslovení zákazníci shodli, že máslo kupovat nepřestanou, v obchodech prodej klesá. „V poslední době je o ně menší zájem. Prodej margarínu, tedy levnější náhražky, ale nijak závratně nestoupl. Lidé zřejmě stále používají máslo, ale spíše s jím šetří,“ řekla provozní samoobsluhy U Pily Marie Junová.

Více zaplatí také zákazníci kupující výrobky, jejichž součástí je právě máslo. To se týká například cukrářské výroby. „Zákusky jsme zdražovali v září. Nebylo to ovšem jenom kvůli máslu. Rostly i ceny ostatních surovin, například šlehačky,“ vysvětlila spolumajitelka cukrárny Fontána Petra Šmídová.