Po půl roce zkušebního provozu MHD, který trval od loňského července do konce prosince, jsou nyní s dalšími změnami připomínky cestujících z různých částí Žďáru ještě četnější. „Kdyby to nechali tak, jak to bylo do prosince, bylo by to lepší. Teď těch spojů jednak jezdí méně, a co jsem si sám vyzkoušel, hůře třeba navazují na rychlíky od Brna i od Prahy,“ uvedl Lukáš Janeček ze Žďáru nad Sázavou.

Stěžují si ale například také senioři ze Žďáru nad Sázavou 3, kterým se zkomplikovaly cesty k lékařům. „Stalingrad za půl století zestárl, žije tam hodně důchodců, kteří sami neřídí, a každý krok navíc je už pro ně obtížný. To nikoho nenapadlo?“ podivuje se Petr Novotný ze Žďáru nad Sázavou. „Na polikliniku se dostanou, ale zpátky na Stalingrad jedou dvě linky krátce po sobě, a pak se musí čtyřicet minut čekat na další,“ dodal muž.

Někteří lidé si nyní stěžují například také na to, že se v sobotu ráno nedostanou do práce v průmyslové zóně, případně v pracovní dny do velkých podniků na sedmou hodinu ranní a další, z jejich pohledu značné nedostatky, které požadují odstranit. „Návrh MHD k 1. lednu 2018 je kompromisním řešením, kdy v zadaném rozsahu MHD bylo a je cílem uspokojit co nejvíce cestujících ze všech částí města. Připomínky k MHD byly, jsou a budou i nadále shromažďovány například prostřednictvím e-mailu mhd@zdarns.cz,“ sdělila vedoucí odboru komunálních služeb žďárské radnice Dana Wurzelová s tím, že tyto připomínky budou následně vyhodnoceny, a podle jejich obsahu zváženy případné další změny.

Cestující MHD od ledna platí hotově čtrnáct korun místo předchozích jedenácti. Lépe jsou na tom držitelé předplacených karet, kterým se nově odečte místo devíti korun o korunu více. „Chtěli jsme zvýhodnit cestující, kteří neplatí hotově a také využívají městskou hromadnou dopravou pravidelně,“ sdělil starosta Žďáru nad Sázavou Zdeněk Navrátil. Používání elektronické peněženky je praktické i kvůli rychlejšímu odbavování cestujících v autobusech. Ti si rovněž mohou koupit měsíční kupon za 220 korun, čtvrtletní za šest stovek, případně roční za 1980 korun.

Žďár už v loňském roce musel zvýšit doplatek na provoz MHD o 1,3 milionu korun, což bylo spojeno hlavně se zákonným navýšením platů řidičů. Zatímco na platy šoférů linkových autobusů, jejichž provoz zajišťují kraje, vláda peníze na navýšení mezd, které nařídila, vyčlenila, města provozující MHD měla smůlu. „Vláda nařídila zvýšit platy řidičům, ale městům s MHD žádný příspěvek neposkytla,“ připomněl Navrátil.