Na výstavby protihlukových stěn, která je už léta odkládána, nemá Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) peníze. „Situaci si uvědomujeme a považujeme ji za velmi vážnou, hlavní problém je však v získání finančních prostředků,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Podle údajů krajské hygienické stanice obtěžuje na Vysočině nadměrný hluk obyvatele Meziříčka, Lhotky a Jabloňova na Velkomeziříčsku a také lidi ze Skorkova a Slavníče na Havlíčkobrodsku.

Naděje na uskutečnění ochranných staveb svitla lidem z některých zasažených obcí s chystanou modernizací dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. Ta by měla začít letos v létě a bude postupně prováděna až do roku 2018.

Ve žďárském okrese jsou s přípravou nejdále úseky mezi Velkou Bíteší a Lhotkou a Velkou Bíteší a Devíti Kříži. „Veřejná vyhláška o modernizaci dálnice už vyšla, ale my k ní nevydáme stanovisko, dokud se nedohodneme na vybudování protihlukové stěny. Odkládá se to už léta, vázne komunikace, takže tentokrát už prostě neustoupíme. Nejprve stěna, teprve potom dálnice,“ vyjádřil se Karel Dvořák, starosta obce Ruda, jejíž místní částí je i hlukem zatěžovaná Lhotka.

Ve Lhotce žije kolem třicítky obyvatel. Jejich zájmy bude starosta Rudy hájit v pondělí 30. ledna, kdy se uskuteční jednání se zástupcem ŘSD, na němž se bude o požadavcích obce hovořit.

Potíže s nadměrným hlukem, který překračuje podle hygieniků povolené hodnoty, mají také v Jabloňově na Velkomeziříčsku.

Polovina obce

„O tom, že by se měly protihlukové stěny konečně stavět, zatím bohužel nic nevíme,“ konstatoval jabloňovský starosta Pavel Švec.

V této vesnici žije něco přes tři stovky lidí. Potíže s nadměrným hlukem jsou podle starosty u zhruba třetiny až poloviny obce. Záleží na tom, jestli domy leží výš nebo níž.

„Lidé by o to samozřejmě hodně stáli. Běžně to už sice člověk tolik nevnímá, ale když se pak dostane do nějaké klidné vesnice, úplně slyší to ticho. A když naopak přijede návštěva k nám, nemůže často kvůli hluku z dálnice ani spát,“ popsal Pavel Švec.

Na rozdíl od obyvatel uvedených vesnic si již na sklonku roku 2009 oddechli někteří lidé žijící ve Velkém Meziříčí. Ve východním úseku dálnice D1 byla dokončena výstavba jeden a půl kilometru dlouhé protihlukové zdi. Stavební práce si vyžádaly ze státního rozpočtu náklady ve výši devadesát milionů korun, přičemž nová bariéra navázala na obdobnou s označením Velké Meziříčí Západ fungující od roku 2000 a končící před dálničním mostem ve směru na Brno.

„Opravdu je to znát. Bydlíme v části města, která byla rámusem projíždějících aut a hlavně kamionů hodně zasažená. Po postavení protihlukových stěn se to zlepšilo, i když to samozřejmě není ideální,“ vyjádřil se Jaroslav Sedláček z Velkého Meziříčí.