„Životnost obou lávek končí, takže z důvodů bezpečnosti bude zapotřebí buď celková rekonstrukce nebo výstavba nových. Protože jde o výrazný prvek ve veřejném prostoru, rozhodli jsme se jít cestou architektonické soutěže,“ řekl starosta Žďáru nad Sázavou Martin Mrkos.

„Varovným impulzem pro nás bylo zřícení lávky v pražské Troji. Je důležité zajistit bezpečnost lidí, kteří lávky využívají,“ dodal Martin Mrkos.

Radnice má v plánu zajistit nejen bezpečnost chodců, ale hodlá lávky také přebudovat na bezbariérové. Platí to zejména v případě přemostění Sázavy u Domu kultury. „Směrem od parkoviště u městského úřadu začíná lávka schody a handicapovaný člověk se přes ni jen těžko dostane. Nová lávka by měla být bezbariérová,“ potvrdil Martin Mrkos.

První krok k obnově lávek už město učinilo. Vyhlásilo již zmíněnou architektonickou soutěž. „Jméno projektanta bude známo koncem srpna. Dokončení projektu město plánuje na září letošního roku. Předpokládaná cena projektu je milion dvě stě tisíc korun,“ informoval mediální koordinátor žďárské radnice Matěj Papáček.

Přemostění přes řeku Sázavu u ulice Žižkovy bylo vybudováno v roce 1963. Druhá lávka je podle informací z radnice o něco mladší. Stav všech lávek a mostů na území Žďáru nad Sázavou pravidelně sledují pracovníci odboru komunálních služeb. „Dělají na nich technicko-bezpečnostní dohledy. Mosty musíme kontrolovat ze zákona a obě lávky pro pěší sice nejsou zatím nebezpečné, ale už mají dobu životnosti za sebou. Jednu z lávek budeme navíc posouvat, tak aby navazovala na nové cyklostezky. Konkrétně jde o lávku spojující Žižkovu a Nábřežní ulici, ta bude posunuta o deset či patnáct metrů,“ prozradila záměr města místostarostka Žďáru nad Sázavou Ludmila Řezníčková.

Zmíněné lávky přes řeku Sázavu ovšem nejsou jediné, na které hodlá město v budoucnu upřít svou pozornost. „Budeme se věnovat i dalším, například té u hvězdárny. Těmito lávkami ale začínáme, protože jsou nejvíce frekventované,“ upozornila Ludmila Řezníčková.