Po uplynutí uvedené lhůty už nebude možné elektronická zařízení jakýmkoliv způsobem použít. Dojde k jejich zablokování. „Výměna se týká dvanácti tisíc čipových karet, vyrobených v měsících srpen až listopad 2003, u kterých je pevně nastavené datum životnosti na sedm let. Jedná se především o karty takzvané Seniorské, určené pro městskou hromadou dopravu, jichž bylo právě v tomto období zhotoveno nejvíce,“ upozorňuje jejich majitele na nutnost zakoupení nových Leoš Rozmarin, odborný referent informatiky společnosti Zdar.

Platnost stávající karty si mohou lidé ověřit nejen v informační kanceláři na autobusovém nádraží, kde také nové „čipovky“ zhotovují, ale rovněž přímo u řidiče autobusu. Ten zájemcům na požádání do 30. června vystaví i doklad o jejím vlastnictví. Jedná se o jakýsi náhradní dokument pro případ, že již nemáte uschován původní doklad o koupi karty.

Potvrzení je totiž potřebné v okamžiku, kdy se chystáte s kartou manipulovat. Ať už ji chcete zablokovat při ztrátě, při vrácení kreditu z poškozené karty nebo právě karty, u kterých končí platnost.

Nová za 150 korun

„Do současné doby jsme vyměnili kolem 200 až 300 čipových karet. Zájem je opravdu dost velký. Lidé si o tom mezi sebou postupně říkají, navíc máme v autobusech vylepeny informační letáky,“ nechal se slyšet Rozmarin.

A co je nutné si s sebou vzít k vyřízení nové karty? Společně se starou čipovou kartou je potřeba předložit i občanský průkaz, avizovaný doklad o koupi nebo vlastnictví a 150 korun.

Žádost s vámi již vyplní pracovníci sami. Jelikož jste z předchozích let užívání karty vedeni v databázi, fotografie není nutná. Samotné vyřízení pak trvá tři až čtyři pracovní dny.

„Pokud se samozřejmě stane a držitel si nestihne vyměnit kartu včas, a bude chtít i nadále využívat jejích výhod při platbě, ještě první týden či dva v měsíci červenci má šanci to napravit,“ konstatoval odborný referent informatiky.

V případě majitelů Seniorských karet pak budou řidiči MHD benevolentní i v tom, že dotyčné opozdilce ještě po 30. červnu zdarma svezou na autobusové nádraží, aby si tam novou čipovou kartu nechali vyhotovit.

Na provozování městské hromadné dopravy, která zahájila svoji činnost na podzim roku 1957 – tehdy ještě bez označení hromadná, se finančně podílí i město. „V roce 2008 činila dotace 4 miliony korun, v letech 2009 a 2010 je ve výši 5 milionu korun,“ informovala Jitka Vácová, vedoucí Finančního odboru Městského úřadu ve Žďáře nad Sázavou.