Tajemník novoměstského městského úřadu si zájem veřejnosti o elektronický objednávkový systém vysvětluje jistotou vyřízení požadované úřední záležitosti v dlouhodobě naplánovaném a objednaném čase a datu. „Druhým důvodem je jistota vyřízení v době jakýchkoliv kampaní spočívajících například v hromadných výměnách dokladů. Žadatel nemusí čekat ve frontách a přichází na objednaný čas, ve kterém je i odbaven,“ tvrdí Petr Hanych.

O čtyři tisíce více

V roce 2010 službu ve Městě využilo 7905 osob, loni to ale bylo již o 4109 lidí více, tedy 12 014. „Díky zavedení doplňkové služby Aktuální stav podaných žádostí o vydání dokladů jednoznačně klesl rovněž počet telefonátů, kterými si žadatelé ověřovali, zda mají již požadované doklady k vyzvednutí,“ doplnil Hanych.

Objednávkový vyvolávací systém má své uživatele také ve Velkém Meziříčí. Zatímco před dvěma lety jej využilo 651 klientů, v roce 2011 přibylo k počtu z roku 2010 dalších 375 lidí. „Od 1. ledna 2010 do 28. února 2012 bylo 553 dní, kdy se dalo objednat a v průměru tak učinilo 3,4 osoby za den,“ uvedl Jiří Kratochvíl, informatik meziříčského úřadu.

Trochu více si od zavedení systému slibovali ve Žďáře nad Sázavou. Předloni bylo ve „zvolené době“ obslouženo 299 klientů městského úřadu.

„V loňském roce využilo možnosti 189 osob při celkovém počtu 55 448 obsloužených, což představuje 0,34 procenta. Letos to bylo již 65 klientů při 8711 obsloužených, což je 0,75 procenta. To znamená dvojnásobný nárůst,“ konstatoval tajemník žďárského městského úřadu Jan Havlík. Zároveň však poznamenal, že při možnostech, které systém poskytuje a při stále větším „spěchu“ si dokáže představit, že jeho využití by mělo být ne v procentech, ale minimálně v desítkách procent. „Stále platí, že pokud se nezačnou tvořit fronty, je zájem mizivý. A to i přesto, že doba čekání objednaných klientů je poloviční proti neobjednaným,“ doplnil Havlík.

Jak to funguje?

Na webových stránkách měst, které službu elektronického objedání poskytují ( jde o Žďár nad Sázavou, Velké Meziříčí a Nové Město na Moravě) si stačí najít odkaz na elektronický objednávkový či vyvolávací systém a provést následující kroky:

vybrat si požadovanou činnost (například výdej občanských průkazů)

vybrat si konkrétní datum a čas, kdy chcete do úřadu přijít a být u přepážky odbaven

vyplnit své identifikační údaje

Po přijetí objednávky bude klientu zobrazeno potvrzení se všemi potřebnými údaji s možností tisku nebo zaslání na e-mail.