Městys Jimramov se spolu s obcí Věcov a Krajskou správou a údržbou silnic Vysočiny snaží dosáhnout toho, aby silničáři mohli komunikaci v zimě ošetřovat chemicky. Kamenem úrazu je ale skutečnost, že silnice je součástí Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Žďárské vrchy. „ Už jednou byla udělena výjimka, ta se ale týkala pouze některých úseků. Toto řešení bylo špatné, proto žádáme, aby se silnice solila v celém úseku, od Nového Města až do Jimramova," řekl Jaromír Mašek, vedoucí cestmistrovství Bystřice nad Pernštejnem.
Trasa Nové Město Jimramov je pro silničáře doslova noční můrou. Tak tomu bylo i v únoru v době konání Světového poháru v biatlonu, kdy byl v lokalitě zvýšený provoz. „Bylo tehdy velmi špatné počasí, sněžilo a foukal silný vítr. Náš sypač, který jezdil po této trase, tam za denní směnu vysypal sto tun inertního materiálu. Je to velice nákladné, a přitom neúčinné," vyjádřil se vedoucí bystřického cestmistrovství Mašek.
Podobně nepříjemné zkušenosti mají i obyvatelé Věcova a Jimramova, kteří denně dojíždí do Nového Města za prací.
Pozdě do práce
„Pokaždé, když nasněží, je silnice zarovnaná stojícími kamiony. A když se mají lidé dostat do práce, tak žádného zaměstnavatele nezajímá, že je nesjízdná. Jezdí muži i ženy, studenti musí do školy. Silničáři většinou k nám dojedou později, a tím pádem mají zpoždění i všichni ostatní," nechal se slyšet starosta Věcova Zdeněk Vraspír.
Správa Chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy je o nepříznivé dopravní situaci v zimním období informována a v současné době vede správní řízení na udělení výjimky. „Během procesu řízení nemůžeme předjímat výsledky. Řešíme žádost o udělení výjimky a celou záležitost vnímáme jako poměrně závažnou. Je nám jasné, že je potřeba najít nějaké řešení. Na druhou stranu bereme v úvahu i zájmy ochrany přírody, které musíme také zohlednit," prohlásil vedoucí Správy Chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy Václav Hlaváč.
Výjimka týkající se zimní údržby na silnici vedoucí z Nového Města do Jimramova už byla jednou udělena. Podle těch, kteří komunikaci takřka denně využívají, bylo ale toto řešení nedostatečné.
„Platila čtyři roky a mohly se solit jen čtyři kopce," řekl Zdeněk Vraspír. „Výjimka sice byla, ale solení určitých úseků nic neřeší. Když nezůstanou auta stát na jednom místě, zůstanou jinde. Chceme, aby se silnice solila v celém úseku," doplnil starosta Jimramova Josef Homolka.
Podobný názor zastává také Krajská správa a údržba silnic Vysočiny. „Nemohli jsme solit například v lesních úsecích. A právě ty bývají v zimě nejkritičtější. Když bylo povolení vystaveno prvním rokem, tak jsme udělali jednorázové solení a okamžitě nějaký aktivista volal na Správu CHKO, která nám pak zakázala sůl používat bez jejího vědomí. Nejprve jsme tedy museli nahlásit, že budeme solit a oni nám to pak následně povolovali, což bylo pro nás nepřípustné," vysvětlil Jaromír Mašek.
Údržbu určitých úseků solením a dalších posypem navíc nepovažují cestáři právě za nejšťastnější řešení. „Při jednorázovém solení může dojít k tomu, že se rozsolí jen některé části a na dalších zůstanou ledové kry, které úplně znemožní jízdu," vysvětlil vedoucí bystřického cestmistrovství.
Informaci o tom, zda bude udělena výjimka na zimní údržbu, by silničáři potřebovali znát co nejdříve. „Nový operační plán připravujeme ihned po skončení zimní sezony. To znamená v květnu nebo v červnu a do té doby musíme mít jasno," sdělil Mašek.