„Město k nádraží zavede linky městské hromadné dopravy (MHD) a s krajem jsme dohodnuti, že podpoří zavedení linek meziměstské autobusové dopravy,“ vyjádřil se primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal.

Propojit by se tak měly všechny složky veřejné dopravy ve městě a zajistit tak větší komfort cestujícím.

V kraji však meziměstskou autobusovou dopravu zajišťuje soukromá společnost ICOM transport, která vlastní i současné autobusové nádraží.
Podle primátora však vedení největšího silničního dopravce v kraji uvažuje o tom, že by v prostoru městského vlakového nádraží vzniklo i nádraží autobusové.

Vše je v jednání

„Vybudovalo by se autobusové nádraží buď plnohodnotné, nebo popřípadě v nějaké menší formě. Jinými slovy by se stávající nádraží buď kompletně přemístilo, nebo alespoň jeho část. Vše je ale zatím předmětem jednání,“ nechal se slyšet Jaroslav Vymazal.

„Dopravní uskupení ICOM transport podporuje integraci nádraží. Toto řešení je logické, ekonomické a pro cestující maximálně pohodlné,“ informovala předsedkyně představenstva společnosti ICOM transport Kateřina Kratochvílová.

Nový dopravní terminál plně podporují i České dráhy (ČD).

„Naším záměrem je zrekonstruovat nádražní budovu, chceme, aby se stala společným terminálem, jak pro linky MHD, tak pro vlaky, a tak i pro meziměstské autobusové linky,“ shrnul vedoucí skupiny rozvojových projektů, který je zmocněn náměstkem pro osobní dopravu k vyjednávání operačních programů Martin Malý.

Z budovy městského vlakového nádraží, které je v zanedbaném stavu, má tak vyrůst moderní vlakové nádraží.

„Je pravda, že jedinou službu, kterou teď cestujícím poskytuje, je úkryt před špatným počasím,“ dodal Malý.

Na novém nádraží cestující najdou služby, které jsou běžné na jiných větších nádražích. „Zavedeme prodej tisku, občerstvení a chceme obnovit i restauraci, která tady dříve byla,“ popsal vedoucí skupiny rozvojových projektů.

Jak město, tak ČD tedy usilují o to, aby se ráz městkého vlakového nádraží v Jihlavě kompletně změnil.

„Chceme, aby se lokalita kolem nádraží, která je dneska zanedbaná a lidé se jí vyhýbají, stala přirozenou součástí města a život tam byl takový, jako je v jiných částech města,“ doplnil Martin Malý.

Podle vedení města by rekonstrukce nádraží vedla i ke snížení osobní dopravy.

„Tím, že by v Jihlavě vznikl dopravní uzel, došlo by k celkovému dopravnímu zklidnění. Navíc by se stala hromadná doprava daleko atraktivnější a tím pádem by mohlo ubýt dopravy individuální,“ domnívá se primátor.

A kolik celý projekt vlastně spolyká peněz? Na opravu přednádražního prostoru, které je v kompetenci města, jsou předpokládané náklady kolem padesáti milionů. Rekonstrukce nádražní budovy, o které se starají ČD, vyjde zhruba na stejnou částku. Oba projekty chtějí získat dotaci z Evropské unie.

„Pokud by se s rekonstrukcí začalo začátkem příštího roku, tak na počátku roku 2012 by mohla být hotová. Otázkou ale ještě je autobusové nádraží,“ uzavřel Vymazal.