„V praxi to bude vypadat tak, že pokud bude chtít jet člověk do Brna a využít při tom jihomoravský integrovaný dopravní systém, může si nově koupit jediný lístek podle tarifního pásma už u řidiče v autobuse. Jízdenka bude platit pro jízdu městskou dopravou na nádraží, pro cestu vlakem 
i pro brněnskou hromadnou dopravu," informoval bystřický starosta Karel Pačiska.

Hlavní změnou pro cestující v Bystřici je skutečnost, že jízdenku si zakoupí už v městské dopravě, a ne až na vlakovém nádraží v Bystřici. „Výhodou je pro ně i fakt, že tento způsob cestování je finančně výhodnější," potvrdil Květoslav Havlík z brněnské společnosti Kordis, která Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje provozuje.

Zástupci bystřické radnice po roce vyhodnotí, jak se připojení městské hromadné dopravy k integrovanému systému osvědčilo. „Pak zjistíme, kolik na ni bude město doplácet," sdělil Pačiska. V rámci připojení MHD 
k IDS JMK budou v autobusech nově jezdit děti do šesti let a senioři nad 70 let věku zdarma. Radnice předběžně počítá s tím, že cestujících
v hromadné dopravě od ledna přibude.

Železniční spoje na Bystřicku byly k jihomoravskému dopravnímu systému připojeny letos v červenci. Jde o stanice 
a zastávky Věžná, Rožná, Bystřice nad Perštejnem, Rovné-Divišov a Rozsochy. „Ve zkušebním režimu bude doprava fungovat ještě po celý rok 2015, pak se podle zájmu a využití rozhodne, zda se v tomto systému dopravního spojení bude pokračovat, případně jestli se podle zájmu obcí rozšíří i na autobusovou linkovou dopravu," vysvětlil starosta Karel Pačiska. Podle něj je teď na Bystřicku problém s tím, že cestující ze zastávek, kde si není možné zakoupit jízdenku, musí mít jejich zásobu. „Přímo ve vlaku si je od průvodčího koupit nemohou. V Brně či jinde v Jihomoravském kraji s tím už potíž není, tam mají jízdenky v automatech i v každé trafice," uvedl starosta Pačiska.

O připojení k IDS JMK prostřednictvím železnice Bystřice a okolní obce usilovaly několik let, než se jim podařilo získat souhlas Kraje Vysočina. Souhlas Kraje Vysočina k připojení Bystřicka k brněnskému dopravnímu systému je s podmínkou, že připojení k IDS JMK bude platit do doby, dokud Kraj Vysočina nevyřeší vlastní integrovaný dopravní systém.

O zavedení integrovaného dopravního systému v Kraji Vysočina se hovoří řadu let, snahy ale vždy ztroskotaly na jeho územní roztříštěnosti. Nyní si krajští radní nechali od brněnské společnost KPM Consult za 4,2 milionu korun navrhnout nový komplexní dopravní systém, který má zajistit, aby trasy regionálních vlaků a autobusů byly lépe provázány a upraveny na základě současných potřeb obcí a měst.  Během letoška už kraj organizoval schůzky se starosty. „Řekli své požadavky, kam z jejich obcí lidé převážně jezdí za prací, jaké mají potřeby," řekl náměstek hejtmana Kraje Vysočina Libor Joukl s tím, že možnost vyjádřit se využila asi pětina z nich. V příštím roce má mít kraj návrh nového systému. O rok později bude vypsána soutěž na autobusové, možná i železniční dopravce. Nový systém dopravy by pak mohl začít fungovat od ledna 2017.