„Dříve to bylo sice komplikované, ale teď bude zcela nemožné. Zhoršuje se dostupnost kuřat čistokrevných plemen a tím i počet jejich chovatelů,“ sdělila za Základní organizaci Českého svazu chovatelů (ČSCH) Bohdalov její mediální mluvčí Iveta Prombergerová.

„Je to škoda. Určitě se sníží počet lidí, již se chovatelství v současnosti věnují. Jsme ubíjeni ze všech stran,“ zní také hlas ze Základní organizace ČSCH Nové Město na Moravě, konkrétně jejího předsedy Jaroslava Dudka.

České dráhy (ČD) od prosince 2010 definitivně ukončily přepravu drobného zvířectva ve formě samostatného balíku, s výjimkou žížal a dalších bezobratlých živočichů, kteří jsou považováni za věc. Ve vlacích je tedy možné například králíky, slepice či holuby převážet už jen jako zavazadlo s lidským doprovodem.

Chybí klimatizace

Podle mluvčího ČD Radka Joklíka je důvodů, proč už tyto přepravy nezajišťují, více. „Jedním z těch hlavních ale zůstává fakt, že stávající veterinární nařízení a na ně navazující další předpisy požadují vybavenost, kterou naše vagony nemají. Museli bychom do vozů například instalovat klimatizaci a vytápění,“ vysvětlil Joklík s tím, že pokud by chtěli železničáři službu ČD-Kurýr zachovat, museli by pořídit vybavenost za desítky milionů korun.

Joklík rovněž připustil, že jsou si dráhy vědomi skutečnosti, že chovatele zrušením přepravy moc nepotěší, ale potřebné miliony musí spíše vynaložit na obnovu vozového parku určeného pro osobní dopravu. „Kdybychom na druhou stranu službu zajišťovali dál bez splnění všech požadavků a norem, vystavujeme se citelným pokutám,“ dodal mluvčí.

Mezi další okolnosti, které stojí za zánikem zmiňované služby je požadavek, aby ji zabezpečovali pouze speciálně proškolení lidé, což by v případě největším národním dopravcem v České republice představovalo uspořádat vzdělávací kurzy pro nejméně tisíc zaměstnanců.

Dráhy byly posledním přepravcem, který takovou službu umožňoval, podobnou možnost nenabízí ani Česká pošta. Majitelům zvířat tak nezbývá, než drobné zvířectvo vozit autem, nebo s nimi osobně cestovat vlakem. Podle zástupců svazu chovatelů v okrese se takto ještě více ztíží nejenom výměna plemenných zvířat mezi chovateli z různých konců republiky, ale rovněž samotné pořádání výstav.

„V organizaci jsme zavedli takovou praxi, že pokud děláme společné výstavy, zvířata si nevozí každý chovatel sám, ale naložíme je do jednoho auta a odvezeme do cílového místa. Ušetříme tím náklady za benzín,“ uvedl novoměstský chovatel Jaroslav Dudek. „Alternativou mohou být také klimatizované svozové vozy společnosti Zoo–kurýr. I když není tolik pružná jako svého času bývala Česká pošta,“ řekl předseda okresní organizace ČSCH Žďár nad Sázavou Václav Nedělka.