„Povedlo se mi pokořit další metu, jak jsem si už dřív předsevzal, a povedlo se. Pravděpodobně jsem tam byl s traktorem prvním Čechem a určitě s prvním zetorem, co se této tradiční akce v Rakousku zúčastnil," řekl škrdlovický fanoušek starých traktorů. Přihlásil se jako první Čech, ale nakonec nebyl mezi účastníky z Česka sám. „Přihlásila se pak ještě jedna posádka od Ússtí nad Labem," řekl Havelka.

Po své letošní letní anabázi, kdy na zetoru jel až k Baltskému moři na sraz historických traktorů v polských Łazech, tak přidal úspěch i v horách. „Když už jsem byl s ‚pětadvacítkou' u moře, v nulové výšce, tak jsem chtěl vyjet naopak tak vysoko, jak se jen v Evropě dá," vysvětlil Martin Havelka. „Jenže pak jsem na srazu zjistil od italských účastníků, že z italské strany hor to jde ještě výš, asi o šest set metrů. Takže to ve mně začalo vrtat," dodal Havelka s úsměvem.

Havelkův Zetor 25 je z roku 1954. Zvláštní úpravy pro cestu po horách nepotřeboval. „Traktor je stavěný na to, že něco táhne, takže jet do kopce, i když prudkého, zas takový problém není. V tom směru bylo dobré, že nám trochu nevyšlo počasí – třeba chlazený byl traktor luxusně, protože byly asi dva stupně, mrholilo, nahoře do toho padal sníh," smál se Havelka.

„Jelo se v sobotu. My startovali asi v sedm ráno, ono to trvá, než vyjede přes pět set padesát traktorů, a v půlce kopce nás zastavili, protože silnice byla uzavřená. Nahoře nachumelilo a bylo tam minus šest stupňů. Pak ale silnici upravili a kolem desáté nás pustili nahoru. Nebylo tam nic vidět, všechno bylo v mlze a v mracích, ale dostali jsme se tam skoro všichni," popsal cestu Havelka s úsměvem.

V celkovém hodnocení jízdy skončil škrdlovický „traktorista" na 181. místě z 550 účastníků, ve „věkové" kategorii svého traktoru byl 51. Po grossglocknerské silnici se nejezdí o to, kdo bude nejrychleji na kopci, hlavní je rychlost průměrná. „Odměří vám určitý úsek na rovině a pak v kopci měří druhý úsek. Řidič by ho měl nejépe zajet navlas stejně rychle," vysvětlil Havelka.

Oldtimer Traktoren WM am Großglockner, jak se tento rakouský sraz traktorů nazývá, je vlastně mistrovstvím světa. Je to akce tradiční a patří k největším v Evropě. Letos se konal už 15. ročník a 550 účastníků přijelo z 11 zemí.

Závod se jede po Grossglocknerské vysokohorské silnici – Großglockner Hochalpenstraße. Startuje v městečku Bruck an der Großglocknerstraße, co leží v nadmořské výšce kolem 600 metrů. „Na vrchol silnice je šestatřicet kilometrů, takže při té jízdě vystoupáte skoro dva kilometry," přiblížil ještě Martin Havelka.