V Hamrech to byla jediná prezentační zastávka elektromobilu Peugeot ion na Vysočině při Electric Emotion Tour. V rámci této akce, která po dvou týdnech skončila včera večer, posádka malého městského vozu objížděla celou republiku a překračovala hranice všech sousedních států.

Na vybraných místech posádka tankovala, ale i nabízela svezení veřejnosti. „Reakce řidičů jsme natáčeli, stejně jako celou naši cestu. Nasbíráno máme kolem stovky lidí, kteří si elektromobil vyzkoušeli,“ popsal Miroslav Minařík ze serveru Elektrika.cz, jenž je jedním z organizátorů akce. Cílem spanilé jízdy byla především propagace elekromobility, jízdy bez hluku a zplodin. Ta je v Česku zatím v plenkách, o čemž svědčí i počet oficiálních míst, kde mohou elektromobily tankovat. Ve žďárském okrese se nachází jen jedno, a to u dálnice D1 u sjezdu Lhotka.

Kde nabíjet?

Nabíjet vůz je přitom možné v každé zásuvce, jež splňuje kritérium 220V a je jištěna nejméně šestnáctiampérovým jističem. Právě tyto požadavky splňuje i hamerský ranč, kde se posádka elektromobilu v neděli odpoledne zastavila. Ve hře je totiž nápad, že by právě tam vzniklo tankovací místo pro takováto vozidla.„Tankování trvá dost dlouho, třeba i čtyři hodiny, je–li elektromobil hodně vybitý,“ uvedl Miroslav Minařík.

Ranč v Hamrech by na tuto dobu měl poskytnout posádce zábavu. „Vybrali jsme toto místo úmyslně. Je možnost se tu najíst, posedět. Mají tu zvířata a nabízejí svezení na koních,“ popsal Jaroslav Miklík, cechmistr Cechu elektro okresu Žďár nad Sázavou, který zastávku elektromobilu na Žďársku domluvil. Zároveň ale jedním dechem dodal, že i dvě hodiny jsou dlouhá doba a je otázka, zda by byla posádka vozu ochotna tuto dobu někde čekat.

„Myslím si, že elektromobil se hodí hlavně do města. Během těch pár kilometrů, co tam najede, se nevybije, a nabít se pak může zase doma v garáži,“ myslí si Jan Hořínek ze Žďáru.

Dojezd Peugeotu ion, který brázdil republiku v rámci Electric Emotion Tour, byl různý. Jede-li navíc řidič elektromobilu z kopce a brzdí motorem, dochází k rekuperaci, tedy zpětnému získávání energie. „Rekord ale máme 137 kilometrů, a to v hornatém terénu,“ řekl Minařík.

------------

Elektromobilita

Ukázat schopnosti elektromobilu a propagovat elektromobilitu bylo cílem akce Electric Emotion Tour. Projekt vznikl za podpory čtyřpartnerů: Peugeot ČR, Terinvest (přadatel veletrhu Amper), ČEZ a server Elektrika.cz. Podrobnosti z cesty včetně mapy celé trasy lze najít na: electric-emotion.cz