K zavedení penále Vysočinu inspirovaly jiné kraje, řekl náměstek hejtmana Václav Kodet.

Olomoucký kraj nyní potrestal železnici za četná zpoždění pokutou 5,5 milionu korun, liberecké hejtmanství již v létě udělilo drahám sankci 4,35 milionu korun. Možnost pokutovat dráhy za zpoždění chce vyjednat i sousední Pardubický kraj.

"Není to tak, že bychom byli zaplaveni stížnostmi na zpoždění spojů," řekl Kodet. Dodal, že kraj provádí také vlastní šetření spolehlivosti železnice a při velkých zpožděních žádá železnici o vysvětlení. Letos se to stalo asi dvakrát nebo třikrát. Sankce by se měly týkat zpoždění, které zaviní České dráhy.

Kraj dotuje osobní vlakové a autobusové spoje. Kodet uvedl, že u autobusové dopravy by v roce 2008 měl být přibližně zachován letošní objem. Regionální vlakové spoje by měly zůstat ve stejném rozsahu alespoň v novém jízdním řádu, který bude platit od prosince; zatím není jisté, zda jejich počet neklesne při úpravách po prvním čtvrtletí.

Dráhy prý nejsou spokojeny s tím, že Vysočina je ochotna navýšit roční příspěvek na úhradu ztrát v osobní dopravě jen o čtyři procenta; podnik chtěl vyjednat přibližně dvojnásobný růst. "Budeme čekat, jak se s tím České dráhy vypořádají," uvedl Kodet.

O částce, kterou dopravci dostanou v příštím roce, rozhodne krajské zastupitelstvo 18. prosince při schvalování nového krajského rozpočtu. Dva provozovatelé vlaků, kteří letos obdrželi 254 milionů korun, by si podle dosavadního návrhu polepšili zhruba o deset milionů. Českým drahám by mělo připadnout 255 milionů korun. Autobusoví dopravci, jichž jsou více než dvě desítky, by se v roce 2008 měli podělit o 239 milionů korun.

Autobusy by měly na Vysočině za rok ujet asi 15,8 milionu kilometrů a osobní vlaky kolem 4,6 milionu kilometrů.