Kvůli vyzvednutí a vyplnění formuláře už nebudou moci přijít na tamní úřady, ale budou nuceni navštívit kontaktní místo nejbližšího úřadu práce. Budou tedy muset za úředníky dojíždět. „Mám problém jít nakoupit, nedovedu si představit, jak jedu až do Meziříčí a běhám tam po úřadech,“ uvedla starší paní z Křižanova, která si nepřála být jmenována.

Změna v místě vyřizování dávek se týká přídavků na děti, rodičovského příspěvku, porodného, příspěvku na bydlení, sociálního příplatku, pohřebného a příspěvku na školní pomůcky.

Důvodem, proč k této reorganizaci dochází, jsou legislativní změny. „Není to z našeho popudu, ale z rozhodnutí úřadu práce. Došlo k legislativním změnám, kdy úřad práce bude moci prověřovat různé účty na přiznání dávek. Naše pracovnice, která to zatím vyřizovala, toto oprávnění nemá,“ vysvětlil starosta Svratky Boris Jakubík.

Lidí, kterých se to bude týkat, jsou stovky. „Někdy se mi stalo, že na začátku čtvrtletí sem denně přišlo i třicet lidí. Ti, kteří pracují ve Velkém Meziříčí nebo ve Žďáře, si to vyřídí tam, ale ostatní chodili sem,“ potvrdila pracovnice úřadu v Křižanově. „Brali jsme žádosti i z okolních obcí, většinou se jedná o rodiny s dětmi. Jsou jich desítky,“ doplnila Naďa Sedláčková z úřadu městyse Jimramova.

„Pro nás to problém nebude, žádosti vyřídíme. Jde spíš o klienty, budou muset zvážit cestu do Žďáru nebo z Jimramova do Nového Města či Bystřice nad Pernštejnem, kde máme také kontaktní místo. Pro Křižanov to bude Velké Meziříčí,“ uvedla Jana Skalská, zaměstnankyně Úřadu práce ve Žďáře nad Sázavou, která má sociální podporu na starosti.