„Zájem spotřebitelů o kvalitní potraviny dodávané přímo z farmy v posledních letech enormně vzrostl a zákazníky kromě kvality také zajímá, kde tyto produkty vznikají, v jakém prostředí jsou chována hospodářská zvířata, jejichž maso konzumují, nebo z jakých polí pochází zelenina na jejich talíři,“ konstatoval František Němec, který v roce 2008 získal titul Živnostník roku 2008 kraje Vysočina.

Netínský zemědělec chce kampaň Najdi si svého farmáře realizovat zhruba od konce února. „V první fázi bych rád oslovil co nejvíce farmářů, kteří mají co nabídnout ze své produkce konečnému spotřebiteli,“ přiblížil své nejbližší plány František Němec.

Až se farmáři netínskému zemědělci ozvou, chce jejich nabídku zkoordinovat a vytvořit databázi, která bude obsahovat údaje o nabízených produktech, o místě, kde jsou nabízeny a jakým způsobem je možné je koupit. A také údaje o farmě, která je prodává. Projekt by měl být celorepublikový. „Proto je zapotřebí, aby se zemědělců zapojilo co nejvíce,“ řekl František Němec.

Rozcestník na webu

Cílem podnikatele z Netína je informovat zájemce o potravinách z farem v jejich kraji, ale i v místě, kde třeba tráví dovolenou anebo kam jedou na výlet. „Například když pojedu na dovolenou na Vysočinu a zajímám se o produkty z farem, najdu si na internetových stránkách www.najdisisvehofarmare.cz, v našem případě konkrétně Farmu rodiny Němcovy.

Bydlím-li třeba v Libereckém kraji, najdu webové stránky například pana Šourka z Plav nebo někoho jiného, kdo zpracovává třeba maso a další. V Královéhradeckém kraji například penziony Smetanův statek a další,“ vyjmenoval netínský farmář František Němec.

Internetové stránky by měly být pro zákazníky jasným rozcestníkem v hledání „jejich farmáře“. Pro samotné zemědělce je tato kampaň příležitostí, jak si vybudovat svou značku. „Pokud naučíme naše zákazníky dojíždět za farmáři, je samozřejmé, že farmářům se zvedne příjem, budou se moci kvalitněji rozvíjet a vytvoří takové zázemí pro své děti, aby i ony chtěly v jejich práci s hrdostí pokračovat,“ uvedl oceněný živnostník Němec.

Jedním z cílů Františka Němce je rovněž propagace venkova. „Tímto projektem bych chtěl přitáhnout lidi na venkov, aby začali své těžce vydělané peníze utrácet za produkty českých farmářů, a tím podpořili náš venkov, který je i jejich venkovem,“ uzavřel majitel netínské farmy.

LUCIE PÁTKOVÁ