Dopravní omezení si vynutily práce na silničních krajnicích poblíž zmíněných exitů. Ve čtvrtek dělníci pracovali u sjezdu č. 153 na Lhotku, kde začali frézovat svrchní povrch vozovky. Exit je v tomto místě uzavřen, řidiči mohou sjíždět až u Velké Bíteše. I tam však musejí být kvůli zúžení vozovky opatrní.

Současné přípravné práce potrvají přibližně do 19. března a souvisí s rozšiřováním dálničního pásu ve směru na Brno. Do něj se po skončení příprav svede veškerá doprava kvůli plánované rekonstrukci protějšího dálničního pásu na Prahu. "Naším cílem je zahájit modernizaci tohoto jízdního pásu již na přelomu března a dubna," potvrdil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

S budoucím velkým omezením dálniční dopravy počítá i policie, která v úseku zajistí zvýšený dohled. "Bude se jezdit rychlostí omezenou na osmdesát kilometrů v hodině v režimu dva plus dva jízdní pruhy, což může způsobit tvorbu dopravních kolon," konstatovala mluvčí krajské policie Dana Čírtková.

Policisté hlídají úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší již nyní v době příprav. Ve čtvrtek však byla doprava relativně plynulá, fronty vozidel se tvořily pouze nárazově a řidiči počítali zdržení jenom v minutách.

Během přípravných prací se každopádně mohou podmínky na dálnici směrem k Brnu měnit. Stavebníci plánují, že v době dopravní špičky, tedy každý čtvrtek a pátek od 15 do 20 hodin, a také v době, kdy budou stavební práce přerušeny, bude v inkriminovaných úsecích uzavřena pouze krajnice.

Úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší je jedním z jednadvaceti míst, na kterých se má nestarší česká rychlostní tepna v dlouhodobé horizontu kompletně opravit. Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svou životností a celá rekonstrukce mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva měla stát asi 14 miliard korun. Jednotlivé úseky se budou modernizovat postupně, celkově by měla modernizace D1 trvat pět až deset let. (sva, čtk)