Přesné údaje nesleduje krajský živnostenský úřad ani Český statistický úřad. Lidé kupují hlavně trekkingová kola, ale také doplňky a oblečení.

Zájem o rekreační cyklistiku trvá už déle než 15 let a neklesá, tvrdí majitelé cykloprodejen. Rozmach začal krátce po roce 1989. "Lidé tehdy kupovali všechno, co bylo k mání, předtím tady 40 let kvalitní kola nebyla," řekl majitel jedné z jihlavských prodejen Pavel Čech. V posledních letech podle něj stále více lidí vyznává zdravý životní styl, k němuž jízda na kole patří.

Zákazníci jsou také stále náročnější, požadují vyšší kvalitu. Pro děti se nejvíce kupují horská kola v rozpětí mezi 6000 až 8000 korunami, dospělí neváhají investovat od 12.000 do 40.000 korun. Nejvíc jdou na odbyt trekkingová kola umožňující pohodlnou jízdu terénem i po silnici. "Silniční speciály kupují ti, kteří se cyklistice věnují vážněji a nebojí se na silnici riskovat život," tvrdí Čech. Slušné silniční kolo lze podle něj pořídit zhruba od 18.000 korun. Proti minulým letům se hodně prodávají také cyklistické doplňky a oblečení. "Dříve se dresy, cyklistické kalhoty ani helmy prakticky neprodávaly, každému stačilo jen jezdit. Dnes kdo si koupí kolo za 15.000 korun, do roka se celý obleče a nakoupí doplňky za stejně vysokou cenu jako za kolo. Lidé mají peníze a chtějí kvalitu," uvedl Čech.

Další vývoj lze podle drobných prodejců, kteří ve většině provozují také servis a opravy, těžko odhadnout. "Očekávám, že za pár let i do středně velkých měst přijdou obchodníci s velkými speciálními prodejnami o 2000 čtverečních metrech, kde budou kola, doplňky i oblečení, a ti nás zlikvidují. Jen servis nás neuživí, ani kdybychom zdražili," obává se Čech. Velké prodejce naopak nepokládá za velkou hrozbu majitel třebíčské cykloprodejny Václav Hrabec. "Kola jsou specifický a náročný sortiment, kde je třeba velký osobní vklad. Velký prodejce může dát zajímavou cenu, ale to je tak všechno. Obchod dělají lidi, nemám z toho velké obavy," dodal Hrabec.