„Pátek bude spíše zahřívacím dnem. Jezdci se k nám začnou teprve sjíždět. Velkým lákadlem však bude vernisáž výstavy, která proběhne v Městském muzeu v Bystřici nad Pernštejnem,“ říká bystřický sběratel veteránů František Prosecký.

Výstava v režii studia Hany Baxantové přiblíží atmosféru padesátých let minulého století, jimiž se módní návrhářka inspirovala – a nejen módou, ale i předměty každodenního užívání, plakáty či architekturou. Výstava má totiž být multimediální.

Sběratelské skvosty

V sobotu se však už veškerá pozornost přesune na sběratelské skvosty na čtyřech kolech. Dorazit má stovka vozů. Akce se předně zúčastní vozy vyrobené v roce 1945 a výše. Přesto se očekávají i starší ročníky.

„V padesátých i šedesátých letech brázdily silnice i automobily předválečného data výroby. Starší vozy tak mají dveře otevřené,“ uvedl hlavní organizátor Clasicc car weekendu Jiří Karásek.

Organizátoři letos pro účastníky připravili dvě vyjížďkové trasy. Obě s cílem v městečku Svratka, kde je naplánována prohlídka městského muzea.

„Přichystali jsme trasu A a trasu B. Díky tomu bude motoristický závod zábavnější jak pro řidiče, tak pro diváky. Soutěžíci si tak musí dobře hlídat itinerář, aby jeli po předem určené trati. Každá chybička může být rozhodující,“ přibližuje nástrahy závodu Prosecký.

V rámci devátého ročníku setkání veteránů plánuje František Prosecký představit veřejnosti nový přírůstek ve své sbírce. Ovšem nepůjde o vůz značky Tatra, jak jsme u něj zvyklí. Prosecký usedne za volant čtyřtaktního Trabantu. „Připravovaný kousek byl vyroben v roce 1994. Na první pohled by ale téměř nikdo nepoznal, že je to vůz se zcela odlišnými jízdními vlastnostmi než má jeho předchůdce, kterého zná snad každý motorista,“ říká Prosecký.

Čtyřtaktnímu trabantu dodává sílu motor vyrobený koncernem Volkswagen. Dokáže kdysi populární vůz rozpohybovat rychlostí přesahující 160 kilometrů v hodině. „Jízdní vlastnosti ale nejsou jediným rozdílem mezi oběma typy Trabantů. Kromě motoru jsou jiná zadní světla, přední kapota a nárazníky. Nepřehlédnutelná jsou také litá kola,“ dodává Prosecký.

Poslední přírůstek patří do série, která byla vyrobena v počtu 444 kusů. To z něj dělá jedinečný vůz, co vydrží takřka na věky. Tak jako jeho předchůdce má karoserii z bakelitu. „Je to ideální vůz pro léto. Déšť mu nevadí,“ uzavírá Prosecký.

Marek Homolka