V rámci přípravy projektu Smart City, takzvaného Chytrého města, by lidé v budoucnu mohli například zjistit, kde jsou volná parkovací místa nebo kde a jestli jsou vyvezené kontejnery. Anebo třeba budou moci využívat systém inteligentních semaforů na křižovatkách, který je schopný zajistit „zelenou vlnu“ při průjezdu Žďárem.

Město by pomocí nového systému mohlo také nastavit vytápění v městských budovách či intenzitu veřejného osvětlení anebo upřednostnit jízdní pruh, kde stojí autobusy MHD, aby nenabíraly v kolonách zpoždění a podobně. „Čerpáme zkušenosti z měst, kde jsou v tomto ohledu napřed, ale určitě nechceme zavádět některé technologie jenom kvůli tomu, že je to moderní,“ uvedl koordinátor projektu, na který žďárská radnice získala evropskou dotaci, Michal Bačovský s tím, že třeba pražské solární lavičky by pro Žďár určitě nebyly to pravé.

Projekt Smart City byl předběžně vyčíslený na 9,5 milionu korun a skládá se ze čtyř částí, kterými jsou samotná koncepce, generel dopravy, pasport komunikací a nákup potřebného software a hardware. Pro Žďár bude jedním ze zásadních pilířů městský dispečink, odkud bude „chytré“ fungování města řízeno. V praxi se tam budou sbíhat všechna dostupná data včetně jeho propojení s postupně obnovovanou technikou.

„Chceme jej vybudovat na etapy, například už v příštím roce regulací osadit budovy města a postupně připojovat další komunální služby,“ informoval starosta Žďáru nad Sázavou Zdeněk Navrátil. Podstatné je podle jeho slov do tvorby systému zapojit také veřejnost, protože právě obyvatelé města vědí, co je třeba vyřešit.

Do budoucna ale může kromě komunálního sektoru jít rovněž i o rozvoj digitální evidence a možnost dálkového vyplňování formulářů tak, aby člověk, jenž se k příslušným datům dostane ze svého počítače či chytrého telefonu, fyzicky musel na úřad co nejméně. Projekt potrvá do konce roku 2019, kdy bude celý systém připravený k využití. Do něj pak budou postupně doplňována data podle toho, jak se bude vyvíjet technické vybavení.