Celou propagační plochu chce dopravce pronajmout zadarmo, jednotlivá města si zaplatí grafický návrh a polep. Cíl: přilákat nové turisty.

Jeden z vozů Regio-Shuttle RS1, který bude od září příštího roku jezdit na pravidelných linkách Vysočinou, si „ozdobí“ Velkomeziříčští. „Co na vlaku bude, se teprve rozhodne. Jmenujeme komisi, která navrhne grafickou podobu,“ uvedl místostarosta Velkého Meziříčí Josef Komínek s tím, že by na něm neměla chybět upoutávka na Evropský festival filozofie.

Kromě tradičních akcí by chtěli na vlaku prezentovat také akce, které budou město čekat v následujících dvou letech. Část polepu se tedy bude měnit podle aktuálních potřeb. Smlouvu hodlá město uzavřít na deset let, ovšem budou ji moci kdykoliv vypovědět. Odhadovaná cena nákladů za tvorbu takovéto prezentace se pohybuje mezi 100 až 120 tisíci korunami, polep má životnost asi 2 až 3 roky.

„Všech sedmnáct motorových vozů polepených prezentacemi měst se rozjede po Kraji Vysočina v jeden den. Stát by se tak mělo druhý zářijový víkend roku 2012. Momentálně však oslovujeme samosprávy s nabídkou, prozatím jsme byli v patnácti městech a všude o ni projevili zájem. Až bude znám přesný seznam všech měst, zveřejníme ho,“ sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

„Schůzka se zástupcem Českých drah byla. O podrobnostech jsme zatím na radnici nehovořili,“ řekl místostarosta Žďáru Ladislav Bárta.

Již na květen je naplánován sraz sedmnácti nových vozů za účasti vedení měst, jež vlakům propůjčí svůj design, v Havlíčkově Brodě.

Kraj Vysočina je prvním krajem v České republice, kde na regionální přepravu cestujících nasadily České dráhy nové motorové vozy Regio-Shuttle RS1 od švýcarské společnosti Stadler. Sedmnáctka vozů stála 898 milionů korun, s financováním pomohla evropská dotace z Regionálního operačního programu Jihovýchod ve výši 219 milionů korun. První „svezení” podle mimořádného jízdního řádu včetně křtu se uskutečnilo 28. října. Od počátku listopadu je zahájen zkušební provoz s cestujícími. „První jednotka se stala součástí tratě mezi Humpolcem, Havlíčkovým Brodem a Ždírcem na Doubravou,” vyjádřil se náměstek hejtmana pro oblast dopravy Libor Joukl.

S postupným nasazováním dalších šestnácti modrošedých vozů přibudou i tratě na Vysočině, na kterých budou tyto motorové vozy jezdit. V plánu jsou trasy jako Počátky - Žirovnice přes Jihlavu až do Havlíčkova Brodu, z Havlíčkova Brodu do Křižanova a nebo trasy Jihlava - Třebíč, Žďár nad Sázavou - Nové Město na Moravě, Křižanov - Velké Meziříčí. „Naším cílem je dostat vlaky na co nejvíce tratí v regionu,” doplnila tisková mluvčí drah Šubová.

ZLATA PTÁČKOVÁ,LUCIE PAVELCOVÁ