Obyvatele obcí kolem trati, kteří jsou na vlak odkázaní, zajímá, jak se dostanou do práce a domů. „Pochopil bych takovou výluku, kdyby železničáři přestavovali trať od Brodu do Brna celou. Ale kvůli takovému kousku? Podpoříme ekologii. Vlaky stojí, auta jedou. Jediné štěstí, že z Přibyslavi do Brodu jezdí autobus,“ povzdechl si Milan Novotný z Přibyslavi.

Podle starosty Přibyslavi Martina Kamaráda vede radnice jednání se železničáři o rekonstrukci trati již několik měsíců. „Správa železnic je s námi v kontaktu od začátku projektu. Jednali jsme například o kácení stromů podél trati. Jednání byla vždycky vstřícná a seriózní. Věřím, že taková bude i debata kolem zajištění dopravy pro obyvatele Přibyslavi v době výluky,“ řekl Deníku starosta.

Požár vagónu odstaveného osobního vlaku na nádraží v Havlíčkově Brodě.
V Brodě hořel vlak, někdo ho zapálil úmyslně. Policie už má podezřelého

Zajištění dopravy v době výluky na trati Přibyslav - Pohled je součástí takzvaného Ročního plánu výluk. Podrobnosti plánu výluk na rok rok 2024 projedná Správa železnic s dopravci a dalšími zúčastněnými v květnu letošního roku.

Náročná akce je plně v režii Správy železnic (SŽ). „V úseku Přibyslav a Pohled se jedná o úplnou rekonstrukci dvoukolejné trati, včetně stanice Přibyslav a Pohled. Dále zastávek Přibyslav a Stříbrné Hory,“ řekl již dříve Deníku mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Rekonstrukce zahrnuje železniční svršek i spodek, mosty, silniční nadjezdy, propustky a další stavby. Také trakční vedení a zabezpečovací zařízení. „Investice umožní zvýšení rychlosti vlaků ze stávajících sto až na sto šedesát kilometrů za hodinu,“ upřesnil Gavenda.

Rekonstrukce trati Přibyslav - Pohled

Cílem stavby je rekonstrukce dvoukolejného traťového úseku Přibyslav (včetně) – Pohled (včetně). Rekonstrukcí dojde ke zvýšení přepravní kapacity dráhy, větší bezpečnosti a informovanosti cestujících.

Předpokládaná cena dvě miliardy korun. Začátek oprav jaro 2024, konec na podzim 2024.

Zdroj: Správa železnic

V době, kdy se bude trať opravovat, chce ale Správa železnic zavést takzvaný nickolejný provoz. Po trati neprojede ani vagon. Modernizace trati bude hotová mnohem rychleji, než kdyby se provoz pouze omezil. Podle mluvčího Gavendy a zpravodajského serweru Zdopravy. cz, úplné uzavření provozu urychlí modernizaci obou úseků dokonce o osm měsíců. „Správa železnic dospěla k názoru, že práce v zastaveném provozu bude mnohem efektivnější a komfortnější než při klasickém způsobu při výluce vždy jedné koleje v mezistaničním úseku nebo jedné skupiny kolejí ve stanici,“ uvedl Gavenda.

K zastavení dopravy na důležité trati dojde podle SŽ na sedm měsíců. Výluka potrvá od 1. března do konce září příštího roku. Provoz na železniční trati, která je přitom v opravě znamená podle SŽ pro dopravce řadu problémů. Naopak práce na trati, kde žádný provoz není, zvyšuje kvalitu a rychlost práce.

Nezůstane ale jen u tratí. Změní se stanice Přibyslav. „V plánu je rekonstrukce obou nástupišť, v podchodu přibudou výtahy,“ doplnil mluvčí Gavenda. O kus dál, na zastávce v Přibyslavi u Hesova, postaví dělníci podchod, který tam chybí. Zastávka ve Stříbrných Horách se změní rovněž. „Ve stanici Pohled vybudujeme nové nástupiště mezi hlavními kolejemi, přístupné novým podchodem s výtahy,“ popsal mluvčí Gavenda další změny, které přibyslavskou trať čekají.

Na trati mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem nemusí jít o jediný rok se zastavením provozu. Příští rok má být zastaven provoz i v úseku Střelice – Zastávka u Brna na trati Jihlava – Brno kvůli elektrizaci.