Ve žďárském okrese za poslední rok z nabídky zmizely bytové domy ve Vlkově, Křižanově či Velkém Meziříčí. O tyto nemovitosti byl největší zájem.

„Odkup je vždy přednostně nabízen stávajícím nájemcům, až v případě jejich nezájmu se nabízí širší veřejnosti,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

V současné době je na Žďársku nabízeno dvanáct nemovitostí. Od pozemků ve Skleném nad Oslavou Bystřici nad Pernštejnem přes objekt v areálu žďárského nádraží či bývalé vodárny na nádraží v Rožné a skladu ve Vlkově. U většiny nabídek však nyní není uvedena cena, od které by se mohl případný zájem kupce o daný objekt nebo pozemek odvíjet.

Vodárna v Rožné

„Zaujala mě vodárna v Rožné, na webu Českých drah jsem ji objevila už před rokem. Tehdy u ní ale ještě nebyla uvedena cena, která je pro mě dost důležitá, ale bohužel, není tam ani dnes,“ vyjádřila se Pavla Stejskalová ze Žďáru nad Sázavou.

České dráhy prodávají svůj majetek za cenu, která vychází z tržního ocenění znalcem. „Kupní cena je navýšena podle metodiky schválené dozorčí radou Českých drah a každý prodej musí schválit představenstvo a dozorčí rada, která k němu musí udělit předchozí souhlas,“ vysvětlila Šubová. „Než se nemovitost dočká schválené prodejní ceny, nějakou dobu to trvá,“ dodala mluvčí.

Zveřejněním položky jde podle Českých drah o formu potencionální nabídky prodeje. „V okamžiku prodeje je cena vždy stanovena. Prodej ovšem není otázkou několika málo měsíců. Navíc některé nabídky se mohou i stáhnout, nové naopak objevit,“ doplnila dále Šubová.

Podle slov mluvčí Českých drah atraktivnost nabízených nemovitostí nelze jednoznačně určit. „Pozemek, který se někomu může jevit jako nezajímavý, může být například pro jiného vhodný k podnikání, záleží na zájmech případného kupce,“ připomněla Kateřina Šubová.

U každé z nabídek je uvedena kontaktní osoba, na kterou se může zájemce o koupi obrátit. Případně i pokud by si vyhlédl nemovitost jinde v Česku, protože podle slov Kateřiny Šubové Kraj Vysočina patří k regionům s menším počtem nabízeného zbytného drážního majetku například ve srovnání se sousedním Jihomoravským krajem.

Kromě prodeje České dráhy svůj nepotřebný majetek rovněž pronajímají. Ponejvíce se jedná o sklady či nebytové prostory ve výpravních budovách, například ve Velkém Meziříčí či Sázavě u Žďáru nad Sázavou. Cena za metr čtvereční pronajímané plochy se podle údajů na webu Českých drah pohybuje mezi osmadvaceti až pětatřiceti korunami za metr čtvereční měsíčně.

Prodejem, ale i pronájmem zbytného majetku, chtějí dráhy získat finance na svoji další činnost.

„Tyto prostředky můžeme účelně využít na údržbu a opravy nemovitostí, které v naší správě zůstanou,“ dodala pro Žďárský deník Kateřina Šubová.