Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čerpadla ropovodu Družba se ztišila

Velká Bíteš – Mise úspěšně splněna. Rozsáhlá modernizace přečerpávací stanice ropovodu Družba ve Velké Bíteši byla dokončena a zkolaudována. Je tak hotov poslední chybějící článek na cestě k bezpečné přepravě ropy nejen z východu na západ, ale i opačným směrem.

11.11.2009
SDÍLEJ:

Modernizace přečerpávací stanice ropovodu Družba ve Velké Bíteši je dokončena. Foto: AMI Communications

Přečerpávací stanice se stará o potřebný rozdíl tlaku ženoucího ropu na místo určení. A právě velkobítešská stanice, respektive dokončené renovační práce na ní, znamenaly završení velké investiční akce realizované v uplynulých letech na obdobných zařízeních po celé České republice.

„Úspěšným ukončením modernizační etapy přečerpávacích stanic zlepšujeme užitné parametry ropovodu Družba, kterým se do České republiky přepravuje nejvěší podíl ropy pro rafinérie,“ vysvětlil účel obnov Jaroslav Pantůček, generální ředitel společnosti Mero. Ta je vedle ropovodu Družba vedoucího na území Čech majitelem i celého ropovodu IKL.

Třináct měsíců

Třináct měsíců trvající rekonstrukce přečerpávací stanice ve Velké Bíteši, která ve městě ležícím u dálnice D1 funguje již od roku 1965 a prochází jí osmdesát procent k nám dopravované ropy, si vyžádala náklady zhruba ve výši 133 milionů korun.

„Došlo k výměně čerpadel a další techniky zvyšující nejen energetickou bezpečnost, ale i maximální množství protékající ropy,“ informovala Žďárský deník Jana Šmejcká ze společnosti Mero a dodala, že nové třístupňové pumpy mají výkon 1,5 až 1,9 MW a každá z nich dokáže přepravit 550 až 1100 metrů krychlových ropy za hodinu.

Uvedený systém čerpadel velkobítešské stanice ropovodu by měl kromě úspory energie či možnosti dálkového řízení přinést především snížení hlučnosti, na kterou si velkobítešští občané občas stěžovali.

Bez stížnosti

„Musím potvrdit, že v domech stojících nejblíže stanici byl hluk z čerpadel skutečně slyšitelný,“ uvedl starosta Velké Bíteše Miroslav Báňa. Ten dále řekl, že ale žádnou oficiální stížnost v papírové formě obyvatelé dotčené lokality města na radnici nikdy nepodali.

Z dalších slov starosty také vyplynulo, že díky uskutečněné modernizaci se výkon pump bude měnit plynule podle počtu otáček, což v konečném efektu sniží stávající rachot. Tuto skutečnost potvrdil i technik bítešské stanice Vlastimil Blecha. „Zatímco chod předchozích typů čerpadel přesahoval stovku decibelů, měření nových se pohybuje pod 80.“

A jak je to s bezpečností vzhledem k životnímu prostředí? Ropovod Družba se samozřejmě pravidelně kontroluje. Do potrubí se vkládají takzvaní inteligentní ježci – speciální roboti, kteří se pohybuji spolu s přepravovanou ropou. Některý typ potrubí čistí od usazenin, jiný provádí jeho diagnostiku. Získané údaje se následně vyhodnotí a zjistí-li se v potrubí slabé místo, dojde k jeho zesílení z vnějšku. Dvakrát do měsíce se také trasa ropovodu kontroluje letecky, a to prostřednictvím vrtulníků.

-----------------

Ropa putuje rychlostí lidské chůze

Od jara 2007 až září 2009. Od příprav po kolaudaci. Tak dlouho trvala modernizace celé přečerpávací stanice ve Velké Bíteši, která je součástí ropovodu Družba vedoucího přes území České republiky.

Česká část ropovodu Družba je dlouhá 357 kilometrů, s odbočkami a se zdvojením v některých úsecích trasy však dosahuje délky přes 500 kilometrů. Potrubí pochází ze šedesátých let minulého století a společnost Mero, která je vlastníkem ropovodu v Čechách, začala s jeho kompletní rekonstrukcí v roce 1997.

„Velkou Bíteší jsme jen ukončili poslední velkou etapu oprav, jež zahrnuje obnovy přečerpávacích stanic v Kloboukách u Brna v roce 2006 a Nového Města u Kolína v roce 2008,“ řekl provozně-technický ředitel společnosti Mera Vít Tůma. Po současné rekonstrukci by měla Družba bez problémů sloužit dalších padesát let.

Ropovodem se přepravuje ropa z východní Evropy, nejčastěji ruská sirnatá ropa pro zpracování v rafinériích v Litvínově a v Pardubicích.

„Její přeprava je nyní plně automatická, ovládaná z jednoho místa a kontrolovaná kamerovým systémem. V případě potřeby je možno směr protékající ropy otočit,“ pokračoval Tůma s tím, že ropa se v potrubí pohybuje rychlostí od 1 do 1,4 metru krychlového za sekundu. Tedy přibližně rychlejší lidskou chůzí.

Loni se ropovodem Družba přepravilo celkem 8,3 milionu tun ropy, jeho kapacita však činí kolem 10 milionů tun ropy ročně.

Společně s novějším ropovodem IKL z německého Ingolstadtu, jehož je společnost Mero taktéž majitelem, lze podle Tůmy dopravit do Česka až 20 milionů tun ropy ročně. To je jednou tolik než kolik činí roční spotřeba ropy v naší zemi.

Zlata Ptáčková

11.11.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Bratři Ebenové.

Na žďárském pódiu se potkají bratři Ebenové a Robert Křesťan & Druhá tráva

Ilustrační foto.

Do obecního úřadu vnikl zloděj

Úsekové měření u Meziříčí přešlo do ostrého provozu

Velké Meziříčí – Ze zkušebního do ostrého provozu již přešlo úsekové měření na dálnici D1 mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou. Kvůli rekonstrukci komunikace je tam rychlost snížena na osmdesát kilometrů v hodině, mnozí řidiči však toto omezení mezi 146. a 153. kilometrem nerespektují.

Krajská derby ve florbalové Národní lize bodový zisk nepřinesla

Bystřice nad Pernštejnem, Havlíčkův Brod – Utkání 5. kola Národní ligy – skupiny Východ proti tradičním rivalům florbalistům Bystřice i Žďáru příliš nevyšla.

Musilův memoriál ovládli závodníci z Nového Města

Studnice – Za krásného slunečného počasí se o uplynulém víkendu konal u turistické chaty ve Studnicích, nedaleko Nového Města na Moravě, v pořadí již sedmý ročník Memoriálu Cyrila Musila. V tomto roce byl navíc také mistrovstvím České republiky v přespolním běhu veteránských kategorií.

Školáci si na chvíli vyzkoušeli, jak se cítí nevidomí

Žďár nad Sázavou – Se životem především nevidomých lidí, ale i dalších osob s nějakým zdravotním handicapem, se měli možnost naučným a zároveň i hravým způsobem seznámit žáci Základní školy Švermova v rámci programu Hele lidi. Ten připravuje Aliterra, zapsaný ústav z Tasova na Velkomeziříčsku (dříve Slepíši).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení