„Jedná se o projekt kraje a my chceme vědět, zda se něco nezměnilo a jak to vypadá s případnou realizací," informoval místostarosta Bystřice nad Pernštejnem Josef Vojta.

Severojižní propojení by mělo na Bystřicku mimo Bystřice zahrnout i obchvat Strážku, Bystřici samotné by přineslo vítaný obchvat města. „U první části stavby obchvatu věc pokročila k dokumentaci k územnímu rozhodnutí, u druhé části je dokončena vyhledávací a technická studie. Co se týče Strážku, tak je rovněž hotová dokumentace k územnímu rozhodnutí," připomněl místostarosta fáze rozpracovanosti projektu, o kterém se hovoří řadu let. Většina tras by měla být vedena po stávajících vozovkách, přičemž se předpokládá jejich rekonstrukce a rozšíření.

Obchvat Bystřice by zahrnoval propojení silnice od Rodkova s průmyslovou zónou tak, aby řidiči vyjeli na silnici I/19 za zahrádkářskou kolonií. Nemuseli by tak při cestě ať už do Žďáru nebo na opačnou stranu, případně na Poličku, objíždět celé město.

Podpora EU

Podle informací Kraje Vysočina projekt severojižního propojení dále pokračuje, přičemž je spolufinancován z prostředků operačního programu Evropská územní spolupráce Rakousko Česká republika 2010-2013. V bystřické části projektu zatím žádný posun není a dosud není vyjasněno, jak bude program pokračovat v letech 2015-2020. „Předmětný program totiž v období 2007-2013 pro vlastní realizaci staveb uznává pouze ‚přímý' přeshraniční dopad, maximálně pro město Třebíč. V současné době probíhají práce na projektové přípravě vlastní realizace na akcích v této části Kraje Vysočina," uvedla vedoucí krajského odboru dopravy a silničního hospodářství Hana Strnadová.

Severojižní propojení by Bystřickým přineslo lepší dopravní dostupnost města a také lepší napojení na dálnici, což by kvitovali výhledoví investoři. V současné době je při cestě k dálnici možné zvolit tři trasy. Buď jet směrem na Štěpánov a Kunštát a potom na svitavskou silnici do Brna, anebo do Velkého Meziříčí přes Křižanov či přes Žďár nad Sázavou.