Vize tarifního přičlenění Bystřicka do železniční sítě Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK), který zajišťuje brněnská společnost Kordis, by mohla začít platit už od příštího školního roku.

Zatím jenom vlaky

„Pokud všechno půjde podle plánu, napojení Bystřicka na železniční dopravu by mělo být zahájeno už od září,“ potvrdil bystřický starosta Karel Pačiska.

„V první fázi se to bude týkat jenom vlaků na trati 251,“ upřesnil Jiří Nykodým z bystřického odboru dopravy a silničního hospodářství. Co se týče výhledového přičlenění autobusových linek, bude nejdříve třeba najít optimální řešení, které by vyhovovalo všem autobusovým přepravcům, kteří v inkriminované oblasti působí.

Do tarifního systému by od září byly nově přiřazeny železniční zastávky Věžná, Rožná, Bystřice nad Pernštejnem, Rozsochy a Rovné - Divišov. V současné době se tímto způsobem dalo cestovat jen do Nedvědice, což je poslední obec Jihomoravského kraje.

„Nejedná se o zvýšení počtu spojů, ale o využití těch, které již jezdí. Pro cestující bude pohodlnější absolvovat dopravu po Brně i s cestou domů na jedinou jízdenku,“ řekl bystřický starosta s tím, že na železničních zastávkách budou nainstalovány automaty na jízdenky a jejich časové označování.

„Do tohoto projektu nebude žádným způsobem vstupovat kraj Vysočina, jde o naši přeshraniční spolupráci s Jihomoravským krajem,“ dodal bystřický starosta Pačiska.

Připojení k IDSu by mělo pomoci zejména obcím Věžná a Rožná, kde se lidé kvůli malému počtu autobusových spojů směřujících na Brněnsko a zpět přepravují téměř výhradně po železnici.

„Byla by to výhoda zejména pro ty, kteří jezdí do Brna za prací, a pro studenty mířící do škol,“ uvedla starostka Věžné Jana Vrbková.

Kombinovaná jízdenka Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje s sebou rovněž nese určitou finanční úsporu. Cestující si mohou vybrat, které dopravní prostředky využijí, případně mohou systémy dopravy a jejich výhody kombinovat.

Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje, který již od roku 2004 kombinuje výhody cestování několika dopravními prostředky na jednu jízdenku, by se po připojení k železniční dopravě na Bystřicku mohl uplatnit i co se městské hromadné dopravy týče. Alespoň o tom uvažují zástupci bystřické radnice.

„Byli jsme v tomto smyslu osloveni, ale to by byl až další krok, nyní se zabýváme dopravou po železnici. Výhodou by bylo, že cestující od Brna by se z vlakového nádraží prostřednictvím městské dopravy dostali na jedinou jízdenku až na náměstí,“ sdělil Karel Pačiska.

Do Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje se už při jeho vzniku v roce 2004 zapojily obce na Bítešsku, jež s Jihomoravským krajem rovněž přímo sousedí. Stejně jako na Bystřicku, odtud hodně lidí míří do Brna za prací a do škol.

„Do Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje jsou obce na Bítešsku připojeny hned od jeho spuštění. Například naše místní části Ludvíkov a Košíkov jsou napojeny v jedné větvi, v další je Pánov. Přímo na trase linky Tišnov – Velká Bíteš leží také obec Křoví,“ přiblížil starosta Velké Bíteše Miroslav Báňa.